I dag ble planene for hvordan strekningen fra fylkesgrensen i sør til Korgen skal utbedres, vedtatt av regjeringa. E6 Helgeland sør har en prislapp på om lag fire milliarder kroner, hvorav 500 millioner skal bompengefinansieres.
Flere av strekningene langs E6 på Helgeland har vært gjenstand for debatt og misnøye. Under et besøk i Trofors i 2007, måtte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete innrømme at veistrekningen gjennom Grane hadde vært forsømt i flere år. Med sine 4,8 meter i bredde var veien smalere enn minstekravet på E6, som er fem meter.
- Les også: – Når man møter vogntog hagler det stein
- Les også: – Dette er E6, her kunne vi dyrket poteter og gulrøtter
– Et kostbart prosjekt
– E6 er den viktigste transportåren for veitransport i Nord-Norge og på Helgeland. Med utbygging av prosjektet E6 Helgeland sør får både lokaltrafikken og gjennomgangstrafikken en tryggere og bedre vei, med kortere kjøretid, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Prosjektet omfatter utbygging av til sammen om lag 80 kilometer vei, fordelt på ni delstrekninger. Prosessen hit har ikke vært smertefri. Statens vegvesen slet lenge med å skape interesse hos veibyggerne i forbindelse med ny E6 på Helgeland.
– Det er et veldig kostbart prosjekt, mye fordi infrastrukturen vår er vanskelig. Staten dekker 3,5 milliarder, resten er det fra tidligere lokalpolitiske og fylkeskommunale vedtak bestemt at skal dekkes av bompengefinansiering, sier stortingspolitiker Margunn Ebbesen for Høyre.
Ønsker en sammenhengende E6
Statens vegvesen har selv konkludert med at standarden på E6 i regionen er altfor dårlig, og at den skaper problemer for trafikanter og gir næringslivet store utgifter. Vegvesenet mener også den påvirker trafikksikkerheten negativt.
Stortingspolitikeren fra Brønnøy mener strekningen er viktig for å få en sammenhengende E6 gjennom Nordland.
– Det er viktig for oss som bor der, for dem som reiser gjennom landsdelen og også for næringslivet. Selvfølgelig skulle jeg helst sett at det var uten bompengefinansiering, men det viktigste nå er at vi nå får bygd vei, sier Margunn Ebbesen.
- Les også: Vogntog sperret E6 i fem timer
Mener man må tåle litt anleggsarbeid
Også regionvegsjef Torbjørn Naimak er positiv til fremgangen i prosessen.
– E6 Helgeland er et svært viktig prosjekt, ikke bare for helgelandsregionen, men for Nordland og hele Nord-Norge. Jeg er veldig fornøyd med at regjeringen nå sier ja også til også den sørlige delen av prosjektet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
Nå sendes saken til Stortinget for behandling.
– Nå starter arbeidet med E6 Helgeland nord til høsten, og Helgeland sør til neste år. Vi får slite med litt anleggsarbeid i regionen for en stund, men det er det verdt, avslutter Margunn Ebbesen.