NRK Meny
Normal

Regjeringen vil bruke fire milliarder kroner på åtte mil vei

Regjeringen vil starte utbyggingen av E6 sør på Helgeland allerede til høsten 2016. Men 500 millioner kroner må betales av bilistene selv.

Vogntog sperrer E6 ved Majavatn

Veistandarden på E6 i Helgeland har i lengre tid skapt trøbbel for tungtrafikken. Her sperrer et vogntog E6 ved Majavatn i fem timer.

Foto: Rune Stabbforsmo

I dag ble planene for hvordan strekningen fra fylkesgrensen i sør til Korgen skal utbedres, vedtatt av regjeringa. E6 Helgeland sør har en prislapp på om lag fire milliarder kroner, hvorav 500 millioner skal bompengefinansieres.

Flere av strekningene langs E6 på Helgeland har vært gjenstand for debatt og misnøye. Under et besøk i Trofors i 2007, måtte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete innrømme at veistrekningen gjennom Grane hadde vært forsømt i flere år. Med sine 4,8 meter i bredde var veien smalere enn minstekravet på E6, som er fem meter.

– Et kostbart prosjekt

Margunn Ebbesen, Nordland Høyre

Margunn Ebbesen (H) er fornøyd med tommel opp fra regjeringen.

Foto: Adrian Dahl Johansen

– E6 er den viktigste transportåren for veitransport i Nord-Norge og på Helgeland. Med utbygging av prosjektet E6 Helgeland sør får både lokaltrafikken og gjennomgangstrafikken en tryggere og bedre vei, med kortere kjøretid, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Prosjektet omfatter utbygging av til sammen om lag 80 kilometer vei, fordelt på ni delstrekninger. Prosessen hit har ikke vært smertefri. Statens vegvesen slet lenge med å skape interesse hos veibyggerne i forbindelse med ny E6 på Helgeland.

– Det er et veldig kostbart prosjekt, mye fordi infrastrukturen vår er vanskelig. Staten dekker 3,5 milliarder, resten er det fra tidligere lokalpolitiske og fylkeskommunale vedtak bestemt at skal dekkes av bompengefinansiering, sier stortingspolitiker Margunn Ebbesen for Høyre.

Ønsker en sammenhengende E6

E6 Helgeland nord

Kommende høst starter arbeidet på E6 Helgeland nord, mens Helgeland sør trolig starter til neste år.

Foto: Statens vegvesen
E6 GJENNOM DUNDERLANDSDALEN i rana

Langs E6 gjennom Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana har asfalten enkelte steder smuldrer opp. Her er det bare et tynt lag av asfalt igjen.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

Statens vegvesen har selv konkludert med at standarden på E6 i regionen er altfor dårlig, og at den skaper problemer for trafikanter og gir næringslivet store utgifter. Vegvesenet mener også den påvirker trafikksikkerheten negativt.

Stortingspolitikeren fra Brønnøy mener strekningen er viktig for å få en sammenhengende E6 gjennom Nordland.

– Det er viktig for oss som bor der, for dem som reiser gjennom landsdelen og også for næringslivet. Selvfølgelig skulle jeg helst sett at det var uten bompengefinansiering, men det viktigste nå er at vi nå får bygd vei, sier Margunn Ebbesen.

Mener man må tåle litt anleggsarbeid

Også regionvegsjef Torbjørn Naimak er positiv til fremgangen i prosessen.

– E6 Helgeland er et svært viktig prosjekt, ikke bare for helgelandsregionen, men for Nordland og hele Nord-Norge. Jeg er veldig fornøyd med at regjeringen nå sier ja også til også den sørlige delen av prosjektet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Nå sendes saken til Stortinget for behandling.

– Nå starter arbeidet med E6 Helgeland nord til høsten, og Helgeland sør til neste år. Vi får slite med litt anleggsarbeid i regionen for en stund, men det er det verdt, avslutter Margunn Ebbesen.

elendig vegstandard i Dunderlandsdalen