Hopp til innhold

Regjeringen kjøper ruter fra flyselskapene i tre måneder til: NHO Luftfart krever mer

Minimumsnivået for flytilbudet i Norge forlenges ut året. Avtalen har en prislapp på nærmere 190 millioner kroner. NHO Luftfart er imidlertid ikke helt fornøyd.

Et Widerøefly på Svolvær flyplass i Lofoten
Foto: Dina Storvik / NRK

Samferdselsdepartementet har fornyet avtalene med Widerøe, SAS og Norwegian, som først ble inngått 25. mars.

Den nye avtalen har varighet til 31. desember 2020 og vil koste 12,5 millioner kroner per uke.

– Det har helt siden mars vært viktig for regjeringen å sikre et godt flytilbud over hele landet. Det er lange avstander i Norge og for mange er fly som kollektiv å regne, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

– Gjennom at vi nå forlenger kjøpet av minimumstilbudet sikrer vi at folk kommer seg til sykehus og jobb der hvor fly er eneste mulighet, fortsetter han.

NHO skuffet

NHO Luftfart sier at de hadde ønsket seg enda mer fra regjeringen.

– Vi hadde helst sett at ordningen ble opprettholdt på et noe høyere nivå med flere strekninger og ruter, og med bedre betaling enn det som er lagt opp til nå, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe I NHO Luftfart.

Lothe understreker samtidig at avgiftslettelser er viktig for luftfarten.

– Vi vet at regjeringen planlegger å gjeninnføre noen avgifter fra november og de vil gjøre situasjonen vanskeligere. Avviksfritak er veldig viktig for å stimulere til mer trafikk, ny aktivitet og å få hjulene i gang igjen.

Flere ruter

Norwegian og SAS får støtte til en rekke ruter primært fra Oslo og til Nord-Norge og Vestlandet.

For Widerøe sin del gjelder det ni ruter. Fem av dem mellom Tromsø og Stokmarknes, Vadsø, Hammerfest, Alta og Kirkenes.

Departementet gir også støtte til Stokmarknes – Bodø og til Bergen – Florø og mellom Oslo og Florø og Ørsta/Volda.

Fem ruter kuttes fra flyrutekjøpet, det gjelder Tromsø-Oslo, Bodø-Oslo, Harstad/Narvik-Oslo, Ålesund-Oslo og Kristiansand-Oslo.

– For å gi flyselskapene og de reisende forutsigbarhet har vi inngått en avtale for tre måneder frem i tid. Det statlig støttede minstetilbudet er viktig for næringslivet og for personer som utfører samfunnskritiske funksjoner rundt om i vårt langstrakte land, sier Hareide.

Widerøe får støtte til følgende ruter:

Oslo – Florø

2

6

12

Bergen – Florø

2

6

12

Oslo – Ørsta/Volda

2

6

12

Stokmarknes – Bodø

3

6

18

Stokmarknes – Tromsø

2

6

12

Tromsø – Vadsø

2

6

12

Tromsø – Hammerfest

2

6

12

Tromsø – Alta

2

6

12

Tromsø – Kirkenes

2

6

12

SAS og Norwegian får støtte til følgende ruter:

Rute

Min. ant. daglige rundturer

Dager/uke

Antall rundturer/uke

Haugesund – Oslo

2

6

12

Molde – Oslo

2

6

12

Kristiansund – Oslo

2

6

12

Bardufoss – Oslo

2

6

12

Alta – Oslo

2

6

12

Kirkenes – Oslo

2

6

12

Tromsø – Longyearbyen

1

6

6

Trondheim – Bodø – Tromsø

2

6

24