Hopp til innhold

Redningsselskapet: – Dette var ingen jobb for redningsskøyta

Redningsselskapet mener cruiseselskapene velger billige løsninger når passasjerer blir akutt syke og må fraktes i land. – Dette var ingen jobb for ei redningsskøyte, sier de etter ulykka hvor en britisk cruisepassasjer falt i havet og senere døde.

– Dersom cruiseskipet lå 10 minutters gange fra Bodø havn, er det et tankekors at man kaller ut ei redningsskøyte med den risikoen det alltid innebærer, framfor å gå til kai selv. Dette ville tatt 15-20 minutter lengre tid,men det ville vært mye bedre for en pasient i en så dårlig forfatning, sier kommuinikasjonsdirektør Ernst Larsen i Redningsselskapet til NRK.no.

Han ser ikke bort fra at cruiseselskapene spekulerer i at det er dyrt og uhensiktsmessig å selv gå til kai med syke passasjerer.

– Flere av sjøfolkene har har snakket med de siste dagene sier de litt for ofte blir oppkalt av myndighetene på land som vil at vi skal hente syke passasjerer ombord i båter som egentlig ligger nært land.

Lå flere minutter i havet

Feriedrømmen om å se nordlyset i Nord-Norge ble et iskaldt mareritt da britiske Janet Richardson (73) ble akutt syk om bord på cruiseskipet «Ocean Countess» 29. mars, som da befant seg utenfor Bodø, på vei sørover kysten.

Da mannskapet ombord i redningsskøyta «Ruth Opsahl» skulle forsøke å låre kvinnen over fra cruiseskipet, skled 73-åringen ut av båren og falt i havet.

Kvinnen ble liggende i det iskalde vannet i flere minutter før hun ble brakt i sikkerhet.

Døde skjærtorsdag

Janet og George Richardson ombord i cruiseskipet Ocean Countess før kvinnen ble syk.

Janet og George Richardson ombord i cruiseskipet Ocean Countess før kvinnen ble syk.

Foto: Patrick Hill News & Pictures

Hun ble fraktet rett til Nordlandssykehuset, og siden overført til sykehuset Cumberland Infirmary i Carlisle. Her døde hun skjærtorsdag etter ter ukers sykeleie.

– Hun døde på sykehuset med familie og venner rundt seg, sier ektemannen George Richardson til den britiske avisen The Sun.

Han venter nå på at obduksjonsrapporten vil kunne gi svar på hva som er dødsårsaken. I tillegg vurderer enkemannen søksmål etter redningsaksjonen som gikk helt galt.

Ville vært gratis å legge til kai

Bodø havn ble aldri forespurt om mulighet for å sette passasjeren i land i Bodø. Og dersom de hadde gjort det, er det gratis å legge til kai i en nødsituasjon.

– I dette tilfellet ville ikke Bodø havn krevd avgifter for anløpet, opplyser trafikkinspektør Tom-Roger Eidissen i Bodø havn til NRK.no.

– Ektemannen helt fortvilt

Shirley Bottolfsen

Shirley Bottolfsen.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde

Da nyheten om ulykken ble kjent dro den kjente Bodø-profilen Shirley Bottolfsen raskt til Nordlandssykehuset for å bistå Janets ektemann George Richardson ved sykesenga. Den 78 år gamle ektemannen hadde akkurat sett kona forsvinne i de iskalde bølgene.

– Han hadde opplevd noe forferdelig, og var helt fortvilet. Han hadde ikke engang klesskift eller mobiltelefon med seg i land, forteller hun.

Janet hadde en nyre- og leversykdom og i tillegg akutt diabetes.

– Oppholdet i det iskalde vannet gjorde ikke tilstanden hennes bedre. Tilslutt kom beskjeden om at hun skulle overføres til sykehus i England med ambulansefly.

Richardson har fortalt Shirley at han ble sjokkert og skuffet over at det ikke var et helikopter, men ei redningsskøyte som skulle frakte kona til sykehus.

– Han reagerer også på at kona ikke ble festet i noe da hun skulle flyttes over i skøyta. Ifølge ham skled kona ut av båren nettopp fordi båtene sklir fra hverandre. Hadde båren blitt med i havet, tror han uhellet ville fått et helt annet utgang, forteller Bottolfsen.

Ikke bitter

– Han stiller også spørsmål ved at cruiseskipet ikke kunne gå inn til kai med Janet. Samtidig understreket han for meg at skjønner at uhell kan skje. Han er ikke bitter. Men han vil ha sannheten om hva som skjedde, sier Shirley Bottolfsen.

– Det mest triste er at paret hadde planlagt denne turen i seks år. Janet ble syk i jula, og de vurderte å avlyse turen. Men de tok sjansen. Dessverre ble det hennes siste tur.

Ifølge Bottolfsen var ikke George Richardson i tvil om hvorfor den greske kapteinen ikke ville gå til kai i Bodø.

– Penger. Alt koster. I tillegg er det tidspresset. Dersom de skulle gått i land, ville de ikke holdt ruta, sier Bottolfsen.

Rederiet taust

Mr. Costa P. Zalocosta sitter i ledelsen i rederiet Majestic International Cruises, som eier «Ocean Countess». Han vil ikke stille til intervju med NRK, og viser til at rederiet vil avvente etterforskningen av saken før de uttaler seg til media.

Direktør Richard Bastow for skipets turoperatør Cruise and Maritime Voyages framholder at det var Redningsselskapet som hadde ansvaret for operasjonen.

– Når en akutt syk passasjer må evakueres for å få legebehandling i land, er prosedyrene slik at kapteinen ombord tar kontakt med lokale helsemyndigheter. Deretter blir det etablert kontakt med nærmeste lokale redningstjeneste, som overtar de ansvaret for redningsoperasjonen, sier han til NRK.no.

Gransker seg selv

Ernst Larsen

Ernst Larsen i Redningsselskapet.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen/NRK

Også Redningsselskapet er intressert i å finne ut nøyaktig hva som gikk galt under redningsoperasjonen utenfor Bodø.

– Vi beklager sterkt det som har skjedd og våre tanker går til Janet Richardsons familie. Men det viktige nå er ikke å krangle om skyld, men hvordan vi kan unngå at noe liknende skjer i framtida, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen i redningsseslakpet til NRK.no.

Redningsselskapet har innledet sin egen gransking, og avventer også politiets etterforskning. Hvert år utfører Redningsselskapet 125 ambulanseoppdrag. 50 av dem er i Nordland. Ulykken har gjort at selskapet nå vil vurdere prosedyrene rundt henting og levering av pasienter.

– Kanskje må vi bli strengere og si nei oftere, sier Ernst Larsen.

Politiet i Bodø etterforsker også hendelsen og foretar avhør og går igjennom lydloggen fra AMK-sentralen.

Plott over cruiseskip-ulykke i Bodø

Her er plottet over seilingsruten til Ocean Countess 29. mars 2011. Distansene er i rett luftlinje. dersom båten måtte inn i Bodø havn ville det utgjøre cirka seks nautiske mil.

Foto: Bodø havn