Det var i februar i år at det i en da hittil ukjent rapport kom fram at et Widerøe-fly bare var 25 meter fra å havarere i havet under innflyvningen til Svolvær Lufthavn i 2010.
Selskapet rapporterte hendelsen som mindre alvorlig, men på grunn av nye opplysninger tok Statens havarikommisjon for transport (SHT) opp saken til ny gransking i vinter.
Nå er det klart at kommisjonen velger å omklassifisere hendelsen til alvorlig. Direktør William J. Bertheussen i SHT begrunner det med at totalbildet nå er klarere enn tidligere.
– Dette har vært en krevende sak, der ekspertene har vært uenige i hvorvidt dette var en alvorlig hendelse eller ei. Det er uansett ikke slik at det er klassifiseringen som her er det viktigste, men at man får en god og nøyaktig forståelse av hendelsen, slik at man hindrer gjentakelse, sier Bertheussen til NRK.
Styrmannen beskrev hendelsen som alvorlig
Hendelsen ble i 2010 innrapportert som en «ikke alvorlig luftfartshendelse» av Widerøe, til tross for at styrmannen skrev en dramatisk rapport der hendelsen beskrives som en alvorlig luftfartshendelse, ifølge Fremover.
Kapteinen hadde en annen og mindre dramatisk versjon av hendelsen enn styrmannen, og Widerøe sendte i første omgang kun kapteinens rapport til Luftfartstilsynet – en glipp som selskapet senere har beklaget.
Luftfartstilsynet la til grunn at hendelsen var av mindre alvorlig karakter, og saken ble heller ikke oversendt Havarikommisjonen, skriver avisa videre.
Har innført en rekke tiltak
Informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe sier til NRK at selskapet har innført en rekke tiltak etter hendelsen. Selskapet har blant annet endret treningsprogrammet for flyvende personell, der mannskapet trenes i å håndtere situasjoner lik den som oppstod i 2010.
– Vi har også gjort tiltak for å sørge for at rapportene kommer fram til de skal, sier Brandvoll videre, og viser til at rapporten fra styrmannen ikke ble sendt inn slik den skulle.
– Rapporten har ingen praktisk betydning for oss
Hun sier rapporten i seg selv bekrefter Widerøes egne beskrivelser av hendelsen.
– Vi har aldri lagt skjul på at hendelsen var vanskelig å klassifisere. Da vi var i dialog med Havarikommisjonen i 2013, diskuterte vi dette med dem, og de har ikke annen informasjon tilgjengelig i dag enn de hadde den gang.
Brandvoll legger til at den foreløpige rapporten ikke har noen praktisk betydning for selskapet.
– Rapporten kommer med noen tilrådninger om tiltak, men dette er tiltak som vi allerede har iverksatt på eget initiativ. Om den endelige rapporten kommer med ytterligere tilrådninger, så er det bare bra. Vi har alle en felles interesse av å bedre flysikkerheten, avslutter hun.