Hopp til innhold

Opphever ferdselsforbud etter steinras

Fylkesvei 976 i Andøy kommune ble stengt da en diger kampstein dundret ned på veien i starten av forrige uke. Nå er veien åpnet for ferdsel igjen.

Created by InfoDispatcher

En flere tonn tung kampestein dundret ned fra fjellsida mandag kveld i forrige uke og la seg pent på fylkesvei 976 i Andøy. FOTO: 03030-TIPSER

Fylkesvei 976 i Andøy kommune har siden mandag i forrige uke vært stengt etter at en stor kampestein raste ned på veien.

Raset skjedde ved Kleivatunellen mellom Andenes og Bleik. Ifølge vegvesenet skal det flere ganger tidligere ha gått ras i det samme området.

Nesten to uker at rasket gikk, åpnes veien igjen for ferdel, opplyser kontrollingeniør Magne Berg i Statens vegvesen.

– Har måttet bruke sprengstoff

– Det har vært en del store steiner som vi har vært nødt til å sprenge. Vi har de siste dagene jobbet med å rydde området for stein. Vi har også satt opp et nytt rekkverk i området, sier Berg til NRK.

Faren for nedbør har tidligere bekymret vegvesenet. Nå ser imidlertid været ut til å bli mer stabilt, forteller kontrollingeniøren.

– Basert på værutsiktene, har vi valgt å åpne veien.

Steinras på fylkesveien mellom Andnens og Bleik

Dette er den største av steinene som raste ut i veibanen.

Foto: 03030-tipser

– Kan bli stengt på kort varsel

Ingen personer ble skadet i raset, noe som betegnes som flaks. En av bilistene som kom til stedet like etter at rasket var gått, var Ørjan Henriksen.

– Bilene jeg møtte blinket med lysene mot meg. Plutselig var jeg helt oppi steinen, fortalte Henriksen til NRK kort tid etter at raset skjedde.

Da han så steinen, snudde Henriksen i frykt for at det skulle komme en stein nummer to. Siden da har det vært ferdselsforbud i området.

Nå som vegvesenet har fått ryddet bort steinmassene og fått reparert sele veibanen, vurderer de det slik at det er trygt for folk å kjøre forbi rasstedet.

– Men det kan fort bli stengt igjen hvis det blir større nedbørmengder i form av regn, sier Magne Berg i Statens vegvesen.

Enkelt fortalt betyr det at når det varsles regn vil vegvesenet fortløpende vurdere å stenge veien igjen på kort varsel.

– Det vil si at når det varsles mer enn 15-20 millimeter nedbør i døgnet vurderer vi stenging. Men dette skal vi jobbe mer detaljert med, og holde kommunen informert, opplyste geolog Viggo Aronsen i Statens vegvesen for en uke siden.

– Vil ha tunnell

Andøy-ordfører Jonni Solsvik var rystet da han hørte hva som hadde skjedd.

– Det er kun flaks at det ikke har gått med menneskeliv. Vi kan ikke fortsette å stole på flaksen. Dette fjellet har skapt problemer i årevis, sa Solsvik den 18. november.

Fjellpartiet hvor raset gikk er porøst og innbyggerne er vel vant med steinsprang.

Andøya betegnes som en «geologisk lærebok», med så vel de yngste som de eldste bergarter. Bleik var antakelig det eneste sted i Norge som var isfritt under siste istid, og Bleiksmorenene er landets eldste.

Ramsåfeltet midt på Andøyas østside er det eneste på Norges fastland med olje-bergarter fra jura-krittiden.

– Tiden er overmoden til ta opp diskusjonen om en tunnel gjennom dette området.