Hopp til innhold

Håper på løsning i havnekonflikt

Etter ett år med utestengelse fra arbeidsplassen for havnearbeiderne i Mosjøen kan det se ut som konflikten er på vei mot en løsning.

Created by InfoDispatcher

Nå har partene møtt hverandre, og selv om en løsning fortsatt ikke er på bordet gir forhandlingene håp.

På fredag er det ett år siden 17 havnearbeidere i Laste og losseforening ble utestengt fra arbeidsplassen sin ved Mosjøen havneterminal. Konflikten har til tider hatt høy temperatur, men nå ser det ut som den er på vei mot en løsning.

Regning stoppet arbeidet

En ubetalt regning på 600 000 kroner gjorde at de 17 ansatte i Mosjøen Laste og losseforening ikke fikk lønn, og dermed bestemte seg for å legge ned arbeidet.

– Når man ikke får lønn så jobber man ikke. De ønsket seg garantier som de ikke fikk, og reaksjonen ble at de ble avsatt og sendt hjem, sier hovedtillitsvalgt i Mosjøen transportarbeiderforening Pål Aanes.

Havneterminalen har gjort opp for seg, men i mellomtiden har de tatt i bruk egne ansatte.

Nektes adgang

Havnearbeiderne følger nøye med og forbereder seg til en eventuell rettssak. De ønsker å losse båt på kaia, men må i stedet stå på utsiden slik de har gjort i snart ett år.

– Det er trasig og tenke på at andre har gått inn på vårt tariffområde, sier Ise Vikdal som er en havnearbeiderne som ikke får arbeide.

De utestengte arbeiderne holder sammen, og møtes hver dag for å følge med på hva som skjer på kaia.

– Det er hardt for dem som sitter her og må følge med på arbeidet de hadde som de ikke lengre får gjøre, forteller Aanes.

Unik sak

Advokat Thomas Benson mener saken har et særpreg både fordi den har vart så lenge som den har, men også fordi havnearbeiderne tidligere har hatt muligheter som de nå har blitt fratatt.

– Det spesielle i denne saken er at havnearbeidene har hatt en eksklusiv rett til å arbeide for en terminal der man ikke selv er ansatt av arbeidsgiver, forklarer Benson.

Men tradisjonen hvor arbeiderne har hatt en rett til å arbeide der de selv ikke eier ser ut til å forsvinne for godt.

– I høst kom det frem en dom i arbeidsretten som sa at dersom terminalselskapet eier selve terminalen har de rett til å ansette hvem de måtte ønske, og ikke de tradisjonelle havnearbeidene som ble brukt tidligere, forklarer advokaten.

Det ser dermed ikke ut som at bryggesjauerne kommer til å få bestemme selv på anlegg de ikke eier i fremtiden, så nå må de heller bli ansatt i terminalselskapene.

– Den gamle løsningen er nok historie. Men selskapene er profesjonelle og tilbyr trygge lønns- og arbeidsvilkår, så det vil nok være den beste løsningen, sier Benson.