NRK Meny
Normal

Havnearbeider: – Et svik at vi har mistet jobben på denne måten

17 havnearbeidere i Mosjøen har vært utestengt fra jobb siden mai i år. – Dette er ulovlig lockout, mener Norsk Transportarbeiderforbund.

Mosjøen havn

UTESTENGT I FEM MÅNEDER: Arbeiderne ved Mosjøen havn (bildet) har vært utestengt fra arbeidsplassen i over fem måneder. – Det er jo helt forferdelig, sier havnearbeider Lars Reidar Vikdal.

Foto: Kurt Villy Johansen

– Det er jo helt forferdelig. Vi vil jo ikke annet enn å komme tilbake til arbeid, vi trives og vil ha jobben tilbake. Det er rett og slett et svik at vi har mistet jobben på denne måten, sier en Lars Reidar Vikdal.

Han er en av i alt 17 havnearbeidere i Mosjøen som har vært utestengt fra jobben sin ved Mosjøen Industriterminal siden 8. mai i år.

Lars Reidar Vikdal, havnearbeider i Mosjøen

VANSKELIG: – Vi får jo streikebidrag, men det er jo bare nok til smør på brødet, forteller havnearbeider Lars Reidar Vikdal.

Foto: privat

Streikebidraget er ikke nok, og nå begynner det virkelig å knipe om for flere av hans kolleger.

– Vi får jo streikebidrag, men det er jo bare nok til smør på brødet. Folk har jo forpliktelser og det blir stadig vanskeligere for dem.

Utestengt fra jobben

Det hele startet i desember i fjor da havnearbeidere i Tromsø ble tatt ut i sympatistreik i forbindelse med boikotten i Risavika Havneterminal utenfor Stavanger.

Også havnearbeiderne ved Mosjøen Industriterminal tatt ut i denne sympatistreiken, men fikk likevel jobbe fordi ALCOA som hjørnesteinsbedrift fikk dispensasjon.

Men ifølge transportarbeiderforbundet hadde sjauerne hele våren problemer med å få utbetalt lønn, og den 8. mai la de derfor ned arbeidet, forteller 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund.

– Ja, de la ned arbeidet på grunn av utestående betalinger av fakturaer, slik at det ikke var penger til å betale ut lønna til sjauerne, sier han.

Mosjøen Industriterminal svarte da med å stenge dem ute fra området og dermed også fra jobben.

Det er ulovlig lockout, mener Samuelsen.

– Siden da har lossing og lasting blitt utført av andre ansatte. Derfor mener vi at de er blitt utsatt for en lockout.

– Valgte selv å legge ned arbeidet

Terje Samuelsen, 2. nestleder Norsk Transportarbeiderforbund

HÅPER PÅ LØSNING: – Vi har lagt våre føringer for hva vi mener skal til for å løse denne saken, sier 2. nestleder Terje Samuelsen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Foto: Norsk Transportarbeiderforbund

Ifølge styreleder Rune Birkeland ved Mosjøen Industriterminal er det en lang historie i forkant av det som endte med at arbeiderne la ned arbeidet, noe han for øvrig mener er avtalestridig.

Etter flere måneders krangling var det uenighet om en regning på noen få tusen kroner som var utløsende årsak til at sjauerne ble utestengt, forteller han.

– Det er havnearbeiderne selv som valgte å legge ned arbeidet, og det var basert på at man var uenig i betalingen av noen regninger. Det endte altså med at de ble utestengt fra området, fordi regelverket sier at folk som ikke arbeider ved en havn heller ikke skal ha adgang.

Rune Birkeland, styreleder Mosjøen Havneterminal

Rune Birkeland, styreleder Mosjøen Havneterminal

Foto: privat

Nå skal saken behandles hos forbundene sentralt, men blir meldt inn til arbeidsretten dersom partene ikke blir enige.

Birkeland håper at forbundene sentralt kan løse saken.

– Vi har lagt våre føringer for hva vi mener skal til for å løse denne saken, så jeg håper at de klarer det. Saken burde vært løst for lenge siden, mener han.

Nekter å gi opp

For Lars Reidar Vikdal og de andre sjauerne i Mosjøen kan det enda bli lenge før saken får sin løsning. De kommer uansett ikke til å gi opp.

– Den er såpass viktig prinsipielt, det faktum at en arbeidsgiver kan bruke en ulovlig lockout kun for å stenge arbeiderne ute når de er uenig. Vi kommer til å holde ut så lenge vi må, fastslår han.