Ruteplanen følges ikke alltid når Kato Airs Dornier-maskin tar av fra Narvik lufthavn.
Regelbrudd
I fjor ble 7,5 prosent av flygingene innstilt på grunn av mannskapsmangel eller tekniske problemer. Det er over grensen på tillatte 1,5 prosent og et klart regelbrudd, mener Narvik-ordfører Olav Sigurd Alstad som har klaget til Samferdselsdepartementet.
- Det som har skjedd i høst og på nyåret, er så graverende at Kato Air burde vært kalt inn på teppet allerede nå, sier Alstad.
Uaktuelt med brudd
Han mener departementet må bryte kontrakten med Kato Air.
Men departementet sier klart fra at et brudd ikke er aktuelt uten av selskapet selv trekker seg.
- Kontrakten er ikke mye verdt hvis man bare kan bryte betingelsene. Departementet burde ihvertfall innkalt flyselskapet så snart som mulig, sier Narvik-ordføreren.
Dornier 228 fra Kato Air.
Onsdag skal representanter fra Narvik og Røst kommune møte departementet. - Vår oppgave er å påpeke at tilbudet til befolkningen på langt nær er tilfredsstillende, og det burde departementet være lydhør for, sier Alstad.
Samferdselsdepartementet vil først i april vurdere straffetiltak dersom selskapet bryter konsesjonsreglene.