– Produkter som retter seg mot barn er underlagt et særskilt strengt regime, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen i MFU.
Utvalget konkluderer med at navnet «barnevaffel» retter seg mot mot barn. Derfor mener de man må være spesielt forsiktig når man markedsfører det.
– Det er nærliggende å tro at barn som kommer til restaurantvognen, vil se en slik plakat med et stort bilde av vaffel med seigmenn som en iøyefallende kjøpsoppfordring og dermed påvirkes i sin mase-/kjøpeatferd, heter det i en pressemelding fra MFU.
Jacobsen understreker overfor NRK at det er et markedsføringsforbud mot produkter særlig rettet mot barn.
– Retningslinjene sier at man kan ha en menyplakat som sier hvilke produkter som er til salgs. Men dette var plakater som i størrelse var av en slik karakter at det var ekstra oppmerksomhetsvekkende, sier hun til NRK.
– Når du har produkter som er særskilt rettet mot barn, som en barnevaffel med seigmenn absolutt må sies å være, er det veldig, veldig strenge retningslinjer. Og utvalget mente dette var en overtredelse.
De mener derfor at plakaten bryter med retningslinjene, men at et slikt produkt kan være en del av en samlet menypresentasjon ved disk- eller kasseområde.
Det er SJ som drifter togene på Nordlandsbanen. De har endret navnet på produktet og fjernet plakatene knyttet til «barnevaffelen».
– Etter at vi fikk klagen fra MFU har vi tatt ned alle plakater og byttet alle bilder på hjemmesidene våre. Vi har også navngitt produktet på en ny måte. Vi selger det fortsatt om bord, men da som vaffel med seigmenn og syltetøy, produktsjef Cecilie Gilhuus Jørve i SJ Norge.
– Vi er klar over at det ikke er lov å gjøre annonsering direkte rettet mot barn. Vi så ikke at dette var direkte rettet mot barn, men skjønner at dette er en ting vi burde endre.
Siden MFU ble opprettet i 2014 har utvalget fått inn om lag 80 klager. Tre av dem har kommet det siste året.