Hålogalandsbrua blir ikke ferdig i 2016, som planlagt. Vegvesenet sier at de mangler fagfolk til det store prosjektet. Lokalpolitikere mener vegvesenet har gjort en for dårlig jobb.
Må ha riktige folk
Bare et par kilometer utenfor Narvik sentrum skulle byggearbeidene for lengst vært i gang. Men i dag kan prosjektlederen fortelle at den sårt trengte Hålogalandsbrua blir nesten ett år forsinket.
– Det er to årsaker. Den ene er at det tar tid å gjøre grundige analyser, og sjekke alle beregninger og tegninger og til slutt kvalitetskontrollere. Den andre grunnen er at det er begrensa antall fagfolk som er kapabel til å følge opp slike jobber.
Hålogalandsbrua blir
og gir ei innkorting av E6 på 18 km.– Her nede i nordkanten skal arbeidene starte, peker prosjektlederen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Redd for mer bompenger
Politikere og næringsliv jublet da regjeringene presenterte milliardstøtte i fjor vår. Da var lovnaden at Hålogalandsbrua skulle stå ferdig høsten 2016. Nå kan det i beste fall bli sommeren 2017. Lokalpolitikerne fortviler.
– Vi er veldig skuffet over at vi nå får en utsettelse på ett år. Det vil bety mye for det vi har sett for oss når det gjelder utvikling i regionen, sier Tor Arne Solvoll i Narvik Venstre.
- Les:
I Frp frykter de at det blir folk flest som må betale for forsinkelsen.
– Når prosjekter tar lengre tid øker kostnadene, også får vi regninga i form av bompenger, mener Geir Kristoffersen i Narvik Frp.
– Ikke dramatisk
Men bruforsinkelsen er ikke dramatisk, sier SVs mann fra Narvik på Stortinget.
– Så langt er det ikke dramatisk. Det var annonsert 2016 eller 2017 i stortingsmeldinga. Men jeg håper jo at de kan følge den opprinnelige framdriftsplanen, sier Geir Ketil Hansen.
Lokalpolitikerne er kritisk til at vegvesenet mangler fagfolk.
– Det er merkelig å komme med det at fagfolk mangler nå når prosjektet er i gang. Dette har de sagt i mange år, og dermed burde de ha gjort noe med det, sier Solvoll.
Strenge krav til nøkkelpersoner
I Statens vegvesen mener de at de har gjort det de kunne for å få tak i rette folkene. Det er mest ingeniører det er behov for . Av omlag 25 stillinger mangler de fagfolk til nesten halvparten av dem.
– Vi har lyst ut stillingene og har kandidater som har søkt. Men vi må stille strenge krav til nøkkelpersoner når Hålogalandsbrua skal bygges, framholder prosjektleder Einar Karlsen.