Fra 1. januar 2014 blir det ikke mulig å komme seg til Bodø sentrum med bil uten å betale bompenger. Tilsammen kommer det ni bomprosjekt rundt byen.
– Vi betaler mer enn nok av avgifter, så dette burde vi ha sluppet. Vi bor i verdens rikeste land, og burde hatt autostrada fra Kirkenes til Lindesnes, sier Kristian Holand fra Tverlandet utenfor Bodø til NRK.no.
Men det kommer mer. Mye mer. Ihvertfall dersom vegdirektør Terje Moe Gustavsen får det som han vil.
Statens vegvesen tror nemlig det det er mulig å få bilistene til å betale 140 milliarder i bompenger de neste 30 årene.
Men hva synes egentlig bilistene?
Se video:
Kostnaden på 400-500 milliarder kroner for å bringe riksveinettet opp på gjeldende vegnormal viser at det er viktig med langsiktige strategier, konkluderer Statens Vegvesen.
– Gapet mellom dagens tilstand på vegnettet og en ønsket fremtidig tilstand er stort. Basert på en grov vurdering vil store deler av riksvegnettet mangle vegnormalstandard ved inngangen til planperioden i 2014, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Nytt bomprosjekt vedtatt i dag
Minst sju større bomprosjekt i Nordland er under utbygging eller planlegging.
I dag ble finansieringsplanen for den nye Hålogalandsbrua i Narvik presentert. Der må bilistene dekke en tredel av prislappen, det vil si 840 millioner kroner av den totale prislappen på 2,4 milliarder kroner.
– Det er akkurat på tålegrensa. Noe mer kunne vi ikke akseptert, sier Narvik-ordfører Karen Margrethe Kuvaas (Ap).
Se video:
Byggestart på brua er satt til 2012, og den skal stå ferdig i 2016. Regionveisjef i Nord-Norge Torbjørn Naimak sier nordlendingene må tåle mer bompenger i framtida.
– Bompenger er blitt vanlig nå. Og mer skal det bli. Bompenger betyr at vi kan bygge mer. Og bompenger utløser også mer statlige midler.
Han ser problemet med å påføre bilistene mere kostnader.
– Men til gjengjeld får de fine veier. Alternativet er verre, mener han.
- Hva mener du? Delta i debatten i bunnen av saken!
– Vegbygging et statlig ansvar
Vegsjefens «våte drøm» kommer ikke til å få støtte fra Fremskrittspartiet.
– 140 milliarder? Det blir mer enn en dobling. I år tar staten inn omlag seks milliarder kroner i bompenger. Bilistene betaler allerde inn nesten tre ganger så mye i avgifter som man får tilbake til veiformål, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud, som sitter i transportkomiteen.
SV er i mot
Heller ikke SV er begeistret for de gigantiske veiplanene.
– SV er mot svært mange av de prosjektene som det legges opp til bompengefinansiering av. Blant annet de lange undersjøiske tunneler og motorveier i byområder, sier stortingsprepresentant Hallgeir Langeland (SV) som også sitter i transportkomiteen.
Han mener bompenger i utgangspunktet fører til køsniking for prosjekter i sentrale strøk.
– SV krever en helt annen satsing på gang- og sykkelveier, buss, bybaner, lokal- og regiontog, samt lyntog. Men vi vil selvsagt bygge, rassikre og vedlikeholde veier i distriktene, sier Langeland.
De rødgrønne: – Høres mye ut
Både Anne Marit Bjørnflaten (Ap) og Janne Sjelmo Nordås (Sp) i samme komite sier til NRK.no at de ikke har tatt stilling til vegsjefens innspill.
– 140 milliarder i bompenger høres mye ut. I Nasjonal transportplan 2010-19 er det lagt opp til å bruke om lag 60 milliarder kroner i bompenger. Det er derfor ikke helt utenkelig å bruke 140 mrd bompengekroner over de 20-30 årene slik Vegvesenet skisserer, sier Bjørnflaten.
Janne Sjelmo Nordås sier bare en liten del av dette vil omfatte Nordland.
– Utbygging av stamveger gjennom Nordland skal i all hovedsak skje med statlige bevilgninger som er økt kraftig med den rødgrønne regjeringen. De store bompengebidragene tas inn fra høytrafikkerte veier og går til vei og kollektivløsninger i byområdene, sier Nordås.
Sier nei til firefelt vei
– Men igjen, de visjonene vi har fått fra Vegvesenet her er ikke uttrykk for politiske prioriteringer, og det er for eksempel helt uaktuelt med en så massiv utbygging av 4-felts vei som det veivesenets utredning foreslår, sier Bjørnflaten.
Dette er penger til investeringer, utgifter til vedlikehold kommer i tillegg.
Statens Vegvesen om de neste 30 år
Det finnes per i dag ingen oversikt over hvor bomstasjonene kommer, men i denne stamnettutredningen presenterer Statens vegvesen analyser og vurderinger av utfordringer og aktuelle tiltak på riksvegnettet utenfor de store byene i et langsiktig perspektiv:
- E6 Trondheim Fauske
- E6 Fauske - Nordkjosbotn
- E6 Riksgrensen/Svinesund - Oslo
- E18 Riksgrensen/Ørje – Oslo
- Rv 2 Riksgrensen/Magnor – Kløfta og rv 35 Jessheim – Hokksund med tilknytninger
- E18 Oslo – Kristiansand og E39 Kristiansand – Stavanger med tilknytninger
- E39 Stavanger – Bergen – Ålesund med tilknytninger
- E39 Ålesund – Trondheim
- Rv 9 Kristiansand – Haukeligrend og rv 13/rv 55 Jøsendal – Voss – Hella – Sogndal
- E134 Drammen – Haugesund med tilknytninger
- Rv 7 Hønefoss – Brimnes og rv 52 Gol – Borlaug
- E16 Sandvika – Bergen med tilknytninger
- E6 Oslo – Trondheim med tilknytninger
- Rv 3 Kolomoen – Ulsberg med tilknytninger
- Rv 15 Otta – Måløy
- E136 Dombås – Ålesund med tilknytninger
- Rv 70 Oppdal – Kristiansund med tilknytninger
- E6 Nordkjosbotn – Kirkenes med tilknytninger
- Hvordan henger rutene sammen? Innspill til rutevise utredninger for Oslo og Akershus