Hopp til innhold

Denne brua skal gjøre slutt på trailersjåførernes mareritt

I dag legger regjeringa nesten 1.6 milliarder kroner på bordet for bygging av Hålogalandsbrua.

Modell av Hålogalandsbrua

STARTER BYGGING TIL HØSTEN: Arbeidet med Hålogalandsbrua vil starte til høsten og være ferdig i 2016.

Foto: Illustrasjon: Cowi AS/Statens vegvesen

Magnhild Meltveit Kleppa

GÅR INN MED PENGER: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier de vil gå inn med 1.6 milliarder kroner for å få Hålogalandsbrua realisert.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Hålogalandsbrua vil bli den tredje lengste brua i Norge og er en av storsatsingene i Nasjonal transportplan.

Brua skal krysse Rombaksfjorden mellom Narvik og Øyjord, noe som vil bety en innkorting av E6 på 18 km og ei redusert reisetid på 15-20 minutter.

I dag vil regjeringa gi klarsignal for nesten 1.6 milliarder kroner til bruprosjektet. Det er mer enn forventet.

– Det er helt nødvendig med en tryggere vei. Derfor går regjeringen inn med støtte, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Ved budsjettfremleggingen i høst var det klart at regjeringen ville gå inn med midler, men ikke hva det eksakte beløpet ville bli.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak

HAR VENTET LENGE: Regionvegsjef Torbjørn Naimak sier brua er viktig for hele Nord-Norge.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK
Etterlengtet pengestøtte

Regionvegsjef Torbjørn Naimak er derfor meget fornøyd over at fianseringa nå er på plass.

– Dette er jeg veldig glad for. Dette er ikke bare en viktig sak for Narvik, men for hele Nord-Norge og Nordområdebyggingen.

Bygginga av brua starter i oktober og skal være klar til åpning i 2016.

– Dette har vi jobbet for i mange år. Det forbedrer Narviks stilling som trafikknutepunkt.

– Har vært et mareritt for vogntogsjåfører

Direktør i næringsutviklingselskapet Futurum, Edel Storelvmo er glad for at alt endelig ser ut til å være på plass.

– Vi har slitt med en dårlig vei rundt fjorden i mange år. Mens vi har gjort det, har trafikken i Narvik økt enormt med conatinertrafikk og varer inn og ut av byen.

Hun sier at veien har blitt en stadig større belastning etterhvert som byen har økt i folketall.

– Denne veien har vært et mareritt for trailersjåfører i mange år. De har gledet seg lenge på at brua skal komme, for de har gruet seg hver gang de skulle kjøre denne veien. Så dette er en viktig sak for hele Nord-Norge.

Modell av Hålogalandsbrua

NORGES TREDJE LENGSTE: Brua vil bli 1553 meter lang.

Foto: Illustrasjon: Cowi AS/Statens vegvesen

Kortere og tryggere vei

Regionvegsjefen lover at det i framtiden vil bli langt bedre for bilister og trailersjåfører.

– Brua vil gi forkorte kjøreavstanden. Det er en veiforbindelse fra Narvik-halvøya og som går inn på E6. I tillegg kan vi kvitte oss med det rasfarlige området i Trældal, hvor vi i dag har en rastunnel. Det vil gi en tryggere vei.

840 millioner i bompenger

Brua er anslått å koste 2,4 milliarder kroner. Folk som bruker brua skal være med på spleiselaget og betale 840 millioner kroner i bompenger.

Det betyr at bilistene må betale bompenger i rundt 17 år.

– Ja, men vi skal huske på at hoveddelen av brua tross alt er statlig finansiert, i tillegg til et bidrag fra Narvik kommune. Det er helheten som gjør at vi får dette til, sier Naimak.

Det var planer om å at 1.5 millioner skulle finansieres med bompenger, men kommunestyret i Narvik landet på 850 millioner etter at Samferdselsdepartementet la fram sin tilråding.

Narvik kommune sponser med 30 millioner kroner.

Hålogalandsbrua

GI KORTERE REISEVEI: Brua ligger på E6 mellom Narvik og Øyjord.

Foto: Illustrasjon: Cowi AS/Statens vegvesen