Avinor må i starten av januar levere en plan over bemanningssituasjonen for hele 2006 og samtidig komme med oversikt over opplæringa av nye flygeledere i tårnet.
Dette er konsekvensen etter at Luftfartstilsynet har granska Avinor på oppdrag fra Havarikommisjonen.
- Det blir feil dersom flysikkerheten skal avhenge av bemanningssituasjonen, så dette må vi gripe fatt i, sier Lagarhus.
Store bemanningsproblemer
Det som Luftfartstilsynets konklusjon viser er blant annet at Bodø mangler sju av 20 flygleledere ved flykontrollen, sier Lagarhus.
- Det er for få flygeledere til å holde en normal drift. Det betyr at det til enkelte tider blir delvis stengning av innflygingskontrollen og en reduksjon av kapasiteten.
For passasjerenes sin del betyr dette forsinkelser, iallfall fram til neste høst, mener Lagarhus.
- Er situasjonen alvorlig?
- Situasjonen kunne ha vært bedre. Nå har Avinor vist oss hvordan de vil løse avviklingen i juletrafikken. Men vi klarer oss ikke med kortsiktige løsninger i lengden.