Tirsdag måtte Stormen-direktør Rolf-Cato Raade forklare seg for kontrollkomiteen i Bodø kommune under en offentlig høring.
Bakgrunnen var at kontrollutvalget ville ha svar på hvorfor en omstridt modell ble valgt for å drifte konserthuset Stormen. Bodøs bystyre gikk inn for en driftsmodell, mens styret og direktøren gikk inn for en annen.
I dag ble saken lagt fram for sluttbehandling og vedtak i kontrollutvalget, og her kan man lese følgende:
1. Burde vært lagt fram for bystyret
Bystyret fattet i mars 2014 i sak 14/31 et vedtak der den såkalte utleiemodellen ble valgt som driftsmodell for Stormen kulturhus. Kontrollutvalget kan ikke etter høringen se at det etter overnevnte beslutning er fattet noe formelt vedtak om endring i driftsmodell, men erfarer at modellen ble justert på grunn av endrede forutsetninger. Det ble ikke lagt fram sak til bystyret slik det etter Kontrollutvalgets syn skulle vært gjort.
2. Møte ble ikke fulgt opp
Kontrollutvalget registrerer at ordfører og styringsgruppens møteleder 1. oktober 2014, ga klart uttrykk under høringen for at sak om endret driftsmodell skulle vært ført fram til politisk behandling. Styringsgruppas konklusjon i møte 01.10.2014 om at saken måtte fremmes for politisk behandling er ikke fulgt opp, verken av ordfører, daværende møteleder eller rådmann.
3. Krever at det legges fram sak
Kontrollutvalget krever at det snarest legges fram en sak for bystyret som reflekterer dagens drift av Stormen konserthus når det gjelder behandling av merverdiavgift.
4. Store mangler
Kontrollutvalget påpeker at denne saken viser store mangler ved rutiner for skriving av protokoller og referater. Utvalget ser behov for en tydeligere rollefordeling og løpende eierstyring mellom bystyre, formannskap, rådmann og kommunale foretak.
Protokolltilførsel fra Anne Rørvik, til vedtakets punkt 2:
Møteleder i møtet 1.10.2014 hadde ingen myndighet til å kreve saken satt på bystyrekartet. Rådmannen ble bedt om å følge opp saken i vedtaks form. Det ble ikke gjort. Ordføreren som har det formelle ansvaret fikk heller ikke saken satt på bystyrekartet.
Kontrollutvalgets begrunnelse for vedtakets punkt 1:
Forutsetningene for utleiemodellen ble vesentlig endret da NOSO (Nordnorsk opera og symfoniorkester AS) ikke kunne omgjøres til et interkommunalt selskap, og man ikke fikk de leietakerne som bystyrets opprinnelige vedtak forutsatte.
Det ble deretter startet en prosess for å optimalisere behandlingen av merverdiavgift. Kontrollutvalget ser nødvendigheten av at en slik prosess startet. Vår konklusjon baserer seg på at endring av en slik karakter skulle vært behandlet i bystyret.