Natt til søndag var luftrommet over deler av Midt-Norge igjen stengt på grunn av mangel på flygeledere.
Og snart starter trafikken av folk som vil fly hjem til jul. Tillitsvalgt flygeleder Øivind Volley sier det er arbeidsgiveren, Avinor, som har ansvaret for at flytrafikken i Midt-Norge skal fungere.
- Skal man være sikker på at trafikken skal blir avviklet, må man ta inn personell som tidligere har jobbet på denne sektoren, sier han.
Ove Narvesen
Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor sier at omrokering av mannskaper vil bli vurdert. Han innrømmer at de mange forsinkede og innstilte flyavgangene utover høsten skyldes sammenslåingen av kontrollsentralene i Trondheim og Bodø, men sier problemene er i ferd med å gå over.
- Vi regner med at vil få en løsning på denne ekstraordinære situasjonen før jul. Det er leit for de reisende, for det er jo de som blir rammet av dette , sier han.
Onsdag møtes Avinor, Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet. Temaet er juletrafikken. Luftfartstilsynet er ikke fremmed for å skjerpe kravene til Avinor, sier luftfartsdirektør Per Arne Skogstad til NRK Nordland.
Bodø kontrollsentral
Da luftrommet over deler av Midt-Norge var stengt i helgen, holdt flygerlederne i Bodø julebord i Avinors kantine like ved flytårnet på Bodø lufthavn.
Ifølge tillitsvalgt Volley var det ingen flygeledere som unnlot å jobbe fordi de heller ville på julebord. Problemene skyldes ene og alene at Avinor flyttet for få ansatte fra Trondheim til Bodø, fastholder han.
- Vi har i ett år nå forklart Avinor at det er for lite personell til å få en normal driftssituasjon. Hadde man tatt med mer folk i utgangspunktet, hadde vi ikke hatt disse problemene, sier han.