Hopp til innhold

Krever alkolås i yrkeskjøretøy

Trygg Trafikk krever alkolås i alle yrkeskjøretøy. De mener hendelsen i går, hvor en sjåfør ble stoppet med 2,8 i promille, viser hvor viktig kravet er.

Harald Heieraas

Distriktsleder i Trygg Trafikk, Harald Heieraas, er rystet etter at en yrkessjåfør ble stoppet med 2,8 i promille.

Foto: Bjørn Tore Pedersen / NRK

I går ble en vogntogsjåfør stoppet på Rognan i Saltdal etter at han hadde levert dagligvarer ved en butikk på Røkland.

De ansatte i butikken merket at sjåførens tilstand var av en sånn karakter at han ikke burde kjøre videre. Mannens oppførsel og lukten fortalte at noe var galt. Politiet ble varslet og en time senere var sjåføren stoppet i nærheten av Rognan.

Da politiet møtte på sjåføren, hadde han med seg en halvannenliters flaske med hjemmebrent i bilen. Av denne hadde han da drukket en liter.

Etterlyser alkolås

Distriktsleder i Trygg Trafikk, Harald Heieraas, er rystet over hendelsen.

– Jeg får frysninger på ryggen. Jeg var selv ute og kjørte på veiene i Salten i går. Når man tenker på hvilke konsekvenser dette kunne fått, blir man rett og slett skrekkslagen, sier han.

Heieraas forteller at Trygg Trafikk jobber opp mot statlige myndigheter for å få innført alkolås på alle yrkeskjøretøy, slik at sjåførene er nødt til å være edru før de kan starte bilen. Noe slikt er ikke lovpålagt i Norge i dag.

– Vi ønsker at inntil dette kommer, så legges det inn et krav om at det skal være alkolås i de bilene som leverer til det offentlige. Da kunne man gjort noe med dette før et direktiv er på plass, sier han.

Kan komme i 2015

Geir Kvam er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund. Han sitter i en EU-gruppe som jobber med et nytt direktiv angående alkolås for yrkessjåfører.

– EU har sagt at man prøver å se for seg et direktiv som kan være oppe og gå i 2015. Jeg sitter i en elektroteknisk komite som lager standardene for en slik alkolås, og plattformene for det som skal danne et regelverk.

Kvam forteller at man i Norge så vidt har kommet i gang med å innføre alkolåser i yrkeskjøretøy.

– Per i dag er det i Norge allerede rundt 2000-3000 alkolåser montert i biler. Og flere land har allerede startet innføring av alkolås, blant annet i busser.

Foreløpig gjenstår det imidlertid en del før de tekniske tingene er helt på plass. Kvam understreker at det er viktig for sjåførenes rettssikkerhet at alkolåsene er 100 prosent feilfrie.

Roser varsleren

Lensmann Petter Grønås roser vedkommende som advarte om den stupfulle sjåføren.

– Vedkommende som meldte ifra har tatt ansvar og det var åpenbart en rett beslutning. Vi er vedkommende en stor takk skyldig. Etter all sannsynlighet har vi unngått ulykker som kunne fått tragisk utfall, sier han til NRK.no.

– Grotesk sak

Lensmannen forteller at dette er en sak som har vakt oppmerksomhet.

– At vi stopper sjåfører med så til de grader høy promille ser vi nesten aldri, sier han.

– Dette er en grotesk sak. Vedkommende har spilt russisk rulett med sitt eget og andre trafikanters liv. Det er rett og slett meningsløst at noen kan finne på å kjøre et vogntog i denne typen tilstand.

(artikkelen fortsetter under)

Lensmann

Vi er vedkommende en stor takk skyldig. Etter all sannsynlighet har vi unngått ulykker som kunne fått tragisk utfall, sier lensmann Petter Grønås etter at en vogntogsjåfør ble stoppet med 2,8 i promille.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

– Enormt faremoment

Grønås forteller at selve pågripelsen foregikk uten dramatikk, men at den voldsomme promillen var tydelig.

– De fleste av oss ville hatt problemer med å orientere oss, selv uten bruk av bil. Når du har fått en sånt kjøretøy mellom hendene, sier det seg selv at faremomentet er enormt.

Sjåføren kan nå vente seg en lengre fengselsstraff.

Kan ha kjørt 24 mil

Sjåføren er hjemmehørende i Trondheim og tilknyttet Fosen Transport. De har GPS i alle vogntogene og har registrert at sjåføren hadde en lengre stopp i Mosjøen.

– Vi har i ettertid at bilen hadde en lengre stopp i Mosjøen, som den normalt ikke skulle hatt på den ruta. Han forlot Mosjøen tidlig torsdag morgen, men vi vet ikke når han begynte å drikke, sier Hans Kristian Nordseth i Fosen Transport.

Han forteller at sjåføren nå er uten jobb.

– Dette er en svært alvorlig sak og sannsynligvis en personlig tragedie for sjåføren. Han har gjort en god jobb i de fire-fem årene han har jobbet for bileieren. Han er selvfølgelig avskjediget, men vi håper han blir tatt godt vare på, sier Hans Kristian Nordseth i Fosen Transport.