Tunnelen gjennom Korgfjellet blir åtte kilometer lang, og den skal stå ferdig til 2005. Prosjektet kommer til å koste 420 milioner kroner, og i Transportplanen legges det opp til at disse pengene skal bevilges.
Nasjonal Transportplan åpner også for at det planlagte Helgelandskrysset kan påbegynnes som bompengeprosjekt. Tunnel gjennom Korgfjellet er endel av Helgelandskrysset, og det betyr at hele denne samferdselspakken på Helgeland nå står foran ei realisering.
Nedtur for Lofotens fastlandsforbindelse
Brua over Raftsundet
Det ser langt mørkere ut for Lofast. I Transportplanen legges det ikke opp til fullføring av prosjektet før etter 2005. I inneværende periode settes det ikke av ei eneste krone til Lofast. Hele fastlandsforbindelsen er beregnet til å koste 900 millioner kroner. En tredel av veien er ferdig, og til nå er det brukt 400 millioner kroner. Men resten lar altså vente på seg.
Vegsjef Arne Løvmo er fornøyd med investeringene på Helgeland: - Det er veldig bra at vi får bort flaskehalsen Korgfjellet. Det må vi være fornøyd med, sier Løvmo.
Vegsjef Arne Løvmo
Derimot er vegsjefen i Nordland skuffet over mye annet i Transportplanen:
-Vi har behov for mellom 20 og 30 milliarder kroner for å få et tilfredsstillende veinett. Når vi bare får rundt en milliard, så sier det seg selv at vi ikke har all verdens grunn til å juble.
Vegsjefen er spesielt bekymret for det som skjer på kysten. Satsingen på oppdrett fører til økt belastning på et allerede nedslitt veinett. Her får vi helt klart problemer i årene framover, sier vegsjef Arne Løvmo.