I hele vinter har utenlandske vogntog på dårlige dekk lagd kaos på veiene. Men på grunn av eu-regler får myndighetene ikke satt en stopper for problemet.
Samtidig blir det slått hardt ned på norske yrkessjåfører som kjører med for gode piggdekk. En av dem er Kurt Kristoffersen fra Valnesfjord i Fauske. Han nekter å følge pålegg fra Statens vegvesen.
– Dette er mangel-lappen på at jeg har for mye pigger i dekkene mine. I år er dette den første, ifjor fikk jeg vel to eller tre.
280 pigger
Transportetappen mellom Nord-Norge og Trondheim kjøres med over dobbelt så mange pigger som tillatt. Argumentet er trafikksikkerhet.
– Det er betraktelig forskjell ja. Nå har vi hatt biler i vårt system som har gått av vegen og blitt totalvraket med lovlig antal pigg, så vi er nødt til å være skodd etter forholdene.
- Les også: Lakseprodusent vil stoppe farlige vogntog
- Les også: Vogntog i trøbbel på veiene
Ikke beregnet på norske forhold
For ofte er veiene glattpolert, og i vinter har dette vært et vanlig syn. Men flesteparten av de som får problemer er utenlandske sjåfører på dekk som ikke er beregnet for norske forhold.
Gummiblandingen er for hard og det går ut over veggrepet. Men dekkene er godkjent i EU og derfor fullt lovlig i Norge. Dette provoserer yrkessjåføren fra Valnesfjord.
– Mannen i gata får det inntrykket at alle vogntog er dårlig skodd, og så sitter jeg her og kjører med et vogntog som i henhold til forskriften er for godt skodd og får mangellapp på det. Det skal littegranne til å stoppe et vogntog på 50 tonn som kommer sigende i møte med f.eks en buss.
Forskjell på sjåførene
Men Frits Karlsen seksjonsleder i Statens Vegvesen er ikke så sikker på at yrkesjåførene har rett.
– Det trenger ikke være piggene som redder liv.
– Men forstår du de sjårførene som pigger opp dekkene?
– Ja, forsåvidt forstår jeg at de vil gjøre det beste ut av det. Men samtidig så har jeg problemer å forstå det når kollegaen som står på siden greier seg uten ekstra pigger, så her er det forskjell på sjåførene.
Kan bli endringer
Gjennom kontroller slås det hardt ned på kjøring med for mange pigger. Bilene får mangellapper og kan bli avskiltet. Samtidig slipper utenlandske sjåfører med dårlige dekk unna.
Etter skarp kritikk vil vegvesenet nå vurdere ei forskriftsendring. For å redusere miljøproblemer og veislitasje er det i dag tillatt med inntil 130 pigger. Det er det samme som på langt mindre personbiler.
- Ja, nå er det sånn at organisasjonene for lastebilnæringen har klaget inn til Vegdirektoratet, og de hører på dette og tar dette alvorlig. Det er nå oppretta en arbeidsgruppe som skal se på antall pigger, vekt på pigger og hvordan vi skal innrette oss fremover, sier Frits Karlsen.