Hopp til innhold

- Finland tok julenissen, nordlyset er vårt

Aldri før har norsk reiseliv brukt mer penger på å lokke vinterturistene til Norge. – Finland tok julenissen, men nordlyset er vårt, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Nordlys

Norge skal vinne nordlysturistene med å tilby bedre opplevelser enn våre naboland.

Foto: Elisabeth Hagen

Det er flere land man kan se nordlyset i, som Finland, Canada og Island, men norsk reiseliv ønsker å etablere seg som den fremste nordlysnasjonen.

Finanskrise og usikre økonomiske tider i Europa har ført til at kampen om turistene har hardnet til.

Det betyr blant annet dyre kampanjer, promotering i 14 land, et 16 siders oppslag i engelske Daily Mail, internettvideoer og millioner av kroner.

Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge

Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Foto: Innovasjon Norge

– Nordlyset er et viktig naturfenomen som vi har tilgang til, og som det er viktig å bruke. Det er et stort marked og stor kamp om nordlyset, og vi ønsker å være fremst, opplyser han.

Det er spesielt Finland, som har tatt julenissen, som er den argeste konkurrenten for å vinne turistene.

Helhetsopplevelse

Men norsk reiseliv skal vinne turistene med best tilgang på nordlys, og helhetsopplevelser.

– I Norge er det veldig mange steder man kan se nordlys, trekker han fram.

Men også helhetsopplevelsen Norge kan tilby turistene er avgjørende, og noe reiselivet promoterer sterkt.

– I Norge er nordlyset unikt siden vi kan tilby en kombinasjon de andre stedene ikke har. Her kan man se nordlyset mange steder, og det at man kan se det i byer der det er bosetning, og ikke kun på vidda og i skogen er en stor fordel for oss, forklarer Tuftin.

Og kombinasjonen av Nord Norsk natur med fjell, hav, bosetning og mulighet til å kombinere jakten på nordlyset med andre opplevelser, har slått an blant turistene.

– For eksempel i Tromsø var oppgangen i reiselivet på 39 prosent i desember i fjor, i forhold til året før, forteller han.

Det er han klar på at nordlysturismen har mye av fortjenesten på.

(Saken fortsetter under)

Nordlys på Andøy Friluftssenter

På Andøy Friluftssenter i Vesterålen koser turister seg i badestamp mens de ser nordlys.

Foto: Nigel Turrell / Andøy Friluftssenter

Hos NordNorsk Reiseliv har de merket en stor økning i turister de siste vintrene.

– Nordlyset har denne vinteren vært hovedproduktet vårt, og det vi har reklamert med for å lokke turistene til Norge, opplyser reiselivssjef Roger Johansen i NordNorsk Reiseliv i Bodø.

Også han trekker fram muligheten til å se nordlyset i bynære omgivelser som en suksessfaktor.

– Det er kort vei fra det urbane til opplevelser. Her går det an å stå midt i byen og se nordlyset, mens i Nord-Sverige og Nord-Finland må en kjøre langt fra byene for å se nordlyset, opplyser han.

Vinter nye satsningsområde

Aldri før har reiselivet brukt så mye penger på å markedsføre vinterturismen som i år. Og det er nordlys som er det største lokkemiddelet.

– I år har vi brukt mye på å reklamere for vintersesongen. Aldri før har vi brukt like mye. Så nå satser vi hardt på vinterturisme, forteller han.

  • Se video:
Se hvordan de promoterer den norske vinteren

Denne reklamefilmen har blitt brukt for å reklamere med i Storbritannia.

For vinteren er en viktig årstid med potensial for flere turister.

– Vi ønsker å styrke sesongen vi har minst besøk, og vi ser en stor vekst de siste årene, sier han.

NordNorsk Reiseliv har ikke tall for økningen av nordlysturister, men de tre siste årene har antall overnattinger av utenlandske personer på hotell i Nord-Norge økt med 50 prosent vinterstid.

– Vi ser en stor økning. Og i noen regioner øker det enda mer, som Tromsø, Lofoten, Kirkenes, Bodø og Alta, som er steder som har hatt sterkt nordlys de tre siste årene. Men det er en generell økning de fleste stedene, sier Johansen.

Nordlys-reklame The Daily Telegraph

Blant annet denne 16-siders reportasjon i The Daily Telegraph er del i hvordan britiske turister i vinter har blitt lokket til Norge.

Foto: The Daily Telegraph

Satser sterkt på pakkereiser

I Innovasjon Norge mener de at Norge har taket på de andre landene i dag, og er nordlysnasjonen. Og det har de tenkt til å opprettholde.

– Vi har stort fokus på å promotere nordlysturisme. Vi annonserer og kjører kampanjer i 14 land, som blant annet Tyskland, Frankrike, Spania, men også land utenfor Europa som USA, Japan og Kina, forteller han.

Og det er spesielt helhetsopplevelser de satser på. I markedsføringen har det blant annet vært et 16 siders oppslag i The Daily Telegraph, som er en av Englands største aviser. I tillegg til TV og Internettvideoer som viser nordlys og mangfoldet av hva turister kan oppleve i Norge på vinterstid.

– Det har blitt populært med pakkereiser med tur og nordlys, og det er flere reiselivsselskaper som lager kombinasjoner med fly, overnatting og andre aktiviteter i tillegg til nordlyset, som hundekjøring og havørnsafarier, forklarer han.

Fullbooket ut sesongen

Ingvild Turrell

Ingvild Turrell hos Andøy Friluftssenter.

Foto: Niel Turrell / Andøy Friluftssenter

Hos Andøy Friluftssenter i Buksnesfjord i Vesterålen tilbyr de skreddersydde pakkereiser for turister som vil se nordlyset, og oppleve norsk vinter.

– Her er forholdene veldig godt til rette for å se nordlys. Og vi tilbyr pakker der en kan kombinere nordlys med andre aktiviteter, opplyser daglig leder Ingvild Turrell hos friluftssenteret.

Også de har merket en markant oppgang av turister de siste vintrene. I år er senteret som tilbyr pakker med overnatting, mat og opplevelser bort i mot fullbooket ut sesongen, og hver uke kommer det nye turister.

– Vi tilbyr gjestene våre en kombinasjon av mange aktiviteter, med korte avstander i mellom. Og det ser vi at slår an. Vi har en vekst på 60 prosent fra to år tilbake, opplyser hun.

I Vesterålen markedsfører de mot det europeiske markedet, og har mange fornøyde turister fra Storbritannia, Tyskland og andre europeiske land, men også USA.

– Vi får mange tilbakemeldinger fra turister som sier at de aldri har hatt en så fantastisk ferie. Og det er turister som har vært mange steder før de kommer til Norge for å se på nordlys, forteller hun.

I Norge for å se nordlys

Nordlysturister

De tyske turistene Solveig og Hans Henk er på vinterferie i Norge for å se nordlys.

Foto: Ida Elise Strøm / NRK

Det tyske ekteparet Solveig og Hans Henk er på snarvisitt i Bodø mens hurtigruten ligger til kai.

– Vi er i Norge på ferie, og skal reise med Hurtigruten fra Bergen til Kirkenes og tilbake igjen, som er en 12 dagers reise, forteller de.

Ekteparet så reklame i hjemlandet for Norge og nordlys i fjor vinter, og dro da til Norge for første gang. Og norsk vinternatur og nordlys ga mersmak, så de hadde lyst til å dra enda en tur.

– I løpet av ferien skal vi blant annet se nordlys, først og fremst. Men vi skal også på hundekjøring, forteller de.