Hopp til innhold

Imponert verdensstjerne: – Her kan du spille ut hele registeret

Pianisten Leif Ove Andsnes kom til Bodø i dag for å teste om akustikken i det nye kulturhuset Stormen virkelig er i verdensklasse.

Leif ove Andsnes

Pianisten Leif Ove Andsnes fikk teste Steinway-flygelet i Storsalen i Stormen. Han synes det er spennende å få være med på åpningen. – Det er en begivenhet, sier han.

I dag fikk pianisten og verdensstjernen teste akustikken i storsalen. Han er ekstra spent på hvordan lydbildet fungerer i forhold til det nye Steinway-flygelet som han selv har plukket ut på fabrikken i Hamburg.

Her kan du spille ut hele registeret. Du kan rope og skrike og gjøre inntrykk, og du kan hviske og folk vil høre det.

Leif ove Andsnes

– Bygget virker veldig lovende. Dette en ambisiøs konsertsal som er bygd for musikk. De fleste kulturhus i Norge er flerbrukssaler hvor musikken ofte ikke har de beste kår. Akustikken blir for tørr, som vi sier. Det blir for lite etterklang og rom. Dette er et av de få husene i landet som er bygd for at musikken skal leve lenge i rommet, sier han til NRK.

Under den tv-sendte åpningskonserten lørdag skal han spille tredje sats av Beethovens Apassionata. Mandag skal han holde konsert sammen med Nord-Norsk Opera og Symfoniorkester.

Stort og luftig

Ifølge Andsnes har Storsalen en fin størrelse i forhold til akustisk musikk.

– Det er stort her, men likevel luftig. Det er høyt under taket, men likevel ikke så langt til bakveggen. Her kan du spille ut hele registeret. Du kan rope og skrike og gjøre inntrykk, og du kan hviske og folk vil høre det, sier pianisten.

Andsnes sier at lokaliteten i stor grad påvirker musikken.

– Når jeg spiller reagerer jeg på lyden jeg får tilbake både av andre instrumenter og av rommet. Det kan ikke sammenlikne opplevelsen av å spille i en god sal og et ultratørt «pelslager». Det er to forskjellige opplevelser. Ikke bare for meg, men også for publikum, sier han.

(artikkelen fortsetter under)

Julaften

Det nye kulturhuset og biblioteket i Bodø har kostet 1,2 milliarder kroner. Bygget blir blant annet hjem til Nord-Norsk Opera og Symfoniorkester. I dag hadde de siste test før generalprøven i morgen kveld.

– Det er helt fantastisk. Jeg kjenner på lykkefølelsen. Jeg har vært en del av denne prosessen siden i 2009 da Stormen var på planstadiet. I dag er det julaften, sier dirigent Christan Lindberg i Nord-Norsk Opera og Symfoniorkester.

Hovedsalen i kulturhuset får en kapasitet på nær 1000 tilskuere og en akustikk i verdensklasse.

Eneste i verden

Som eneste konsertsal i verden har Stormen spesialkonstruerte vegger for å skape god lyd. Et samarbeidsprosjekt mellom det britiske arkitektfirmaet DRDH og ingeniør – og sceneteknikkfirmaet Arup har resultert i bevegelige vegger for best mulig akustikk.

Sceneteknisk sjef Håvard Christensen har sammen med teknikere fra Nederland installert dempeveggen.

– Med denne veggen kan vi stille inn rommet. Lydbildet og klangen kan endres i løpet av sekunder.

Dempeveggene kan ved hjelp av bevegelsesmekanismen skape mye klang under for eksempel en akustisk konsert, men også absorbere lyden fra høylytte konserter.

Artistene kan være med å bestemme hvilken klang de selv ønsker for sin konsert.

– Dette blir det beste konserthuset i Europa, fastslår Håvard Christensen.

– I verdensklasse

– Det er definitivt i verdensklasse. I tillegg er det kanskje ett av verdens mest moderne konserthus, sier Lindberg til NRK.

Lørdag kveld blir det TV-sendt åpningsforestilling på NRK1, med en verdensberømt pianist på scenen som allerede har latt seg imponere.

– Litt tidlig å felle noen endelig dom før jeg har spilt sammen med et symfoniorkester. Men flyglet er bra. Hadde det ikke vært det, ville det vært min feil. Det er jeg selv som har tatt det ut på Steinway sin fabrikk i Hamburg, sier Andsnes.

Monterer fortsatt veggplater to dager før åpning av Stormen

Det har tatt over tre år å bygge, men kun to dager før den tv-sendte åpningsforestillingen var det fortsatt arbeid som gjensto.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK