Det kan bli mer vanlig at flyselskapene sier opp avtalen om flyruter før anbudsperioden er over. Det tror førsteamanuensis Frode Steen ved Handelshøyskolen i Bergen.
Steen sier at når næringslivet i et område går dårlig, kan det ha mye å si for hvor mange passasjerer som benytter enkelte flyruter. Han sier det kan være vanskelig å se fire år frem i tid, særlig når næringslivet i et område går dårlig.
Fler enn Widerøe
Widerøe er ikke alene om å si opp kontrakter om flyruter. Norwegian sa opp tre flyruter i Nord-Norge før de begynte å trafikkere dem. Guard Air måtte gi opp å fly til Røst og gikk konkurs like etterpå.
Men passasjerene skal ikke bli skadelidende når et selskap sier opp ruter, mens staten kan risikere å betale mer. Det sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Arnfinn Ellingsen.
Fullt mulig
Når det nå lyses ut nytt anbud på de rutene Widerøe har sagt opp i Finnmark og Nord-Troms, er det likevel fullt mulig at det blir Widerøe som får drive rutene videre. De har full rett til å legge inn et nytt anbud på lik linje med andre flyselskaper. Førsteamanuensis Frode Steen ser ikke for seg at Widerøe skal miste sitt hegemoni som den dominerende operatøren på kortbanenettet i Nord-Norge.