NRK Meny
Normal

Her ryker vaieren – frykter det samme skal skje med Sea King

Her faller en redningsmann fra et russisk helikopter etter at vinsj-vaieren ryker. Er det fare for liv må vinsjen på det norske redningshelikopteret fortsatt brukes – til tross for innførte restriksjoner.

En redningsmann og markør faller ned fra stor høyde hengende under et russisk redningshelikopter.

Filmen som er lastet opp på YouTube skal stamme fra en oppvisningsøvelse for den russiske marinen i Baltiysk i Kaliningrad Oblast på mandag. Hovedredningssentralen frykter det samme skal skje med det norske redningshelikopteret.

Under en stresstest 6. juli i år løsnet vaieren fra heisen på et Sea King-helikopter på Ørland i Sør-Trøndelag. Siden da har beredskapen vært redusert over hele landet.

– Dette er alvorlig, og vi har innført midlertidige restriksjoner for bruk av vinsj, eller heis for å ivareta sikkerheten til vårt personell. Likevel tar vi risikoen dersom det er fare for liv, på tross av fare for oss selv, fortalte Oberst Charles Svensson ved luftoperativt inspektorat i Forsvaret til NRK da.

Det verste som kan skje er jo at vaieren ryker når man bruker heisen på Sea King.

Bent-Ove Jamtli, Avd.dir ved HRS Nord-Norge

Nylig ble det lastet opp en film på nettstedet YouTube som viser et russisk redningshelikopter av typen Kamov Ka 27 i aksjon mandag denne uken. Der blir en redningsmann og en markør heiset opp fra vannet, men like før de når helikopteret ryker vaieren, og de to faller i vannet fra høy høyde. Personene overlevde fallet, men skal ha pådratt seg ryggskader.

– Alltid en viss risiko

Avdelingsdirektør Bent-Ove Jamtli i HRS Nord-Norge

Bent-Ove Jamtli mener ulykken på det russiske helikopteret viser at det alltid er risiko forbundet med slike operasjoner.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Avdelingsdirektør ved hovedredningssentralen, Bent-Ove Jamtli, sier at det er dette de ønsker å unngå med restriksjonene som nå er innført på Sea King-helikopteret.

– Det er alltid en viss risiko ved bruk av heis, og man ønsker å eliminere den risikoen så langt det er mulig. Det er det vi tar hensyn til nå. Vi ønsker å være sikre på at det er trygt for personellet å bruke den, forteller han.

– Hva er man redd for?

– Det verste som kan skje er jo at vaieren ryker når man bruker heisen på Sea King, og at personell og eventuelt andre i heisen forulykker som følge av det, sier Jamtli.

Ingen løsning så langt

Om situasjonen krever det må de likevel bruke vinsjen på Sea King. Teknikerne som jobber med å undersøke problemet har fremdeles ikke klart å finne en løsning, og restriksjonene gjelder fortsatt.

– Er det livskritisk vil heisen bli brukt, poengterer Jamtli.

For oppdrag som ikke er livskritiske må hovedredningssentralen løse oppdragene uten bruk av vinsjen på Sea King. I de tre ukene restriksjonene har vært innført har tre oppdrag blitt løst på alternative måter.

Redningshelikopter ved Snøhetta.

Sea King kan fremdeles brukes som ressurs i både søk og transport av personell. Her står redningshelikopteret på Snøhetta under et slikt oppdrag i fjor.

Foto: Alexander Nordby / NRK

– I Lofoten hadde vi en hendelse for et par uker siden hvor en fransk turist måtte hentes ut ved hjelp av Luftambulansehelikopter med underhengene vaier. Det oppdraget gikk fint, men det tar jo litt lengre tid enn det Sea King-en ville brukt, forteller avdelingsdirektøren.

Merk: Helikopteret i filmen, et «Kamov Ka 27», eller tilsvarende, er ikke det samme som blir brukt av det norske Forsvaret. Scenarioet hovedredningssentralen frykter er derimot det samme.