Hopp til innhold

Her lå granaten fra andre verdenskrig

Slik så det ut etter at en gammel tysk granat med 25 kilo sprengstoff ble uskadeliggjort ved Ofotbanen i helga.

Granat Ofotbanen

Her langs Ofotbanen ble den gamle granaten fra andre verdenskrig funnet på fredag. Sprengstoffet ble uskadeliggjort i helga av forsvarets bombegruppe. Til venstre og i bakkant vises jernbanesporene.

Foto: Jernbaneverket

– Det er heldigvis ikke vanlig å finne flygranater fra andre verdenskrig langs jernbanesporene, sier banesjef på Ofotbanen, Knut Karlsen, til NRK mandag.

banesjef på Ofotbanen, Knut Karlsen.

Banesjef Knut Karlsen på Ofotbanen sier det var voldsomme krefter i sving. Her avbildet ved en tidligere anledning.

Foto: Dag Rydmark, Jernbaneverket

Han var selv til stede da Forsvarets bombegruppe fra Oslo tok seg av sprengstoffet som ble oppdaget fredag formiddag i forbindelse med gravearbeider.

Ofotbanen ble umiddelbart stengt i påvente av at bombegruppa skulle ta seg av sprengstoffet. Synet av området i ettertid tyder på store krefter i sving.

– Det var ganske kraftig. Ifølge ekspertene inneholdt granaten sprengstoff tilsvarende 25 kilo TNT, forklarer banesjefen.

25 kilo sprengstoff

Granaten som ble funnet er trolig en blindgjenger som ble sluppet fra et fly under andre verdenskrig, ifølge Karlsen. På den tiden foregikk det harde kamper i det aktuelle området.

Tidlig ble det slått fast at det trolig dreide seg om sprengstoff fra krigen og et område på 200 ganger 200 meter er sperret av rundt funnstedet i Djupvika i Narvik.

– Fagfolkene har gitt klar melding om at det ikke bør røres, sa operasjonsleder Rolf Jensen i Nordland politidistrikt til NRK før helga.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Granat Ofotbanen

Denne granaten ble funnet under gravearbeider på Ofotbanen fredag. Ifølge ekspertene inneholdt granaten sprengstoff tilsvarende 25 kilo TNT.

Foto: Politiet

Dagen etter hadde bombegruppa sprengt bort den gamle granaten som ble armert med sprengstoff.

Minimale skader

– De gravde et hull på tre meters dybde litt lenger unna sporet. Deretter fikk de dratt bomben ned i hullet ved hjelp av et tausystem, slik at de hele tiden var på trygg avstand, forklarer Karlsen.

På den måten ble både sporet og skinnene upåvirket av eksplosjonen og var følgelig uskadd etter operasjonen.

Dermed kunne trafikken langs Ofotbanen, som går fra Narvik og inn i Sverige, gå som normalt igjen i helga.

Av sikkerhetsmessige årsaker ble det ikke gjort videoopptak av sprengingen, ettersom folk måtte holde avstand, opplyser banesjefen.

– Det eneste som fikk materielle skader var kontakttråden som leverer strøm til lokomotivene. De ble fikset ganske raskt ettersom vi hadde beredskap på plass.