Hopp til innhold

Her kommer Norges nest lengste hengebru

I dag ankom skipet som frakter brudekket til den nye Hålogalandsbrua. Den nye brua over Rombaksfjorden vil bli Norges nest lengste hengebru med totallengde 1.553 meter og midtspenn på 1.145 meter.

Hålogalandsbrua

Her ankommer brudekket til den nye Hålogalandsbrua Narvik havn.

– Dette er en stor dag for Narvik og regionen, sier fungerende prosjektleder for Hålogalandsbrua, Hans Arntzen i Statens vegvesen.

Brudekket ble møtt av flere lokale båter som var ute på fjorden for å ønske nybrua velkommen til Narvik.

– Det er jo dette vi har ventet på. Jeg fikk de første tekstmeldingene da skipet passerte Tranøy fyr i Hamarøy. Interessen er stor i Narvik, mange har fulgt skipet fra det forlot Kina, sier Arntzen til NRK.

Det kinesiske lasteskipet «Korex SPB» skal ligge noen dager i Narvik, mens entreprenøren gjør de siste forberedelsene før man kan starte monteringen.

– Det vil gå en 3–4 dager før fartøyet seiles ut i Rombaksfjorden og posisjoneres midt mellom brutårnene. Der vil fartøyet forankres og hvis været tillater det vil vi starte å heise opp elementene, en etter en, forklarer prosjektlederen.

Det skal brukes en stor mobil sjøkran for å heise seksjonene på plass.

Ferdig neste sommer

Brudekket til Hålogalandsbrua ankommer Narvik
Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Totalvekten på brudekket er på om lag 7230 tonn, og består av 30 seksjoner på hver 40 meter. 27 seksjoner har en vekt på 250 tonn, mens tre seksjoner har en vekt på 160 tonn.

Monteringen starter fra midten, og deretter monteres seksjonene annenhver gang fra høyre og venstre, helt til man til slutt kommer til brutårnene.

Entreprenøren har satt av 1 til 2 måneder til løfting av brudekket. Dette avhenger av relativt godt vær, og det er derfor vanskelig å anslå nøyaktig hvor lang tid dette skal ta.

– Men er vi heldig med været kan hele brudekket være på plass i løpet av 3–4 uker, sier Arntzen.

Bilistene vil imidlertid ikke kunne ta den nye brua i bruk før til neste sommer.

18 kilometer kortere

Den nye brua over Rombaksfjorden vil bli Norges nest lengste med totallengde 1.553 meter og midtspenn på 1.145 meter.

Dagens E6 fra Narvik til Bjerkvik er svingete og har dårlig standard. På strekningen er det flere steder med rasfare og nedsatt fartsgrense. I tillegg er strekningen fra Ornes til Rombaksbrua sterkt ulykkesbelastet.

Bygd i Kina

Hålogalandsbrua

Brotårnene står klare og bare venter på det nye dekket.

Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet er byggherre for brua, og det var et kinesisk stålverk som vant konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik.

Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.

– Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, uttalte Dagrun Kaasen, som er byggeleder for Statens vegvesen til Klassekampen tidligere denne måneden.

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.