Hopp til innhold

– Helikopteret traff bakken med stor kraft

Helikopteret som styrtet ved Langvatnet i Vefsn onsdag, hadde stor fart da det traff bakken. Det viser de foreløpige undersøkelsene fra Havarikommisjonen.

I dag ble helikoptervraket hentet ned fra ulykkesstedet.

Både den svenske piloten Åke Pettersson, og passasjeren Sven-Are Kappfjell fra Grane omkom i ulykken.

Helikopteret som styrtet under reinsanking fikk voldsomme skader.

– Vraket bærer preg av at det har vært store krefter involvert. Helikopteret er relativt skjørt, så det blir fort store skader, men her er det ekstra store skader, det er helt tydelig, sier undersøkelsesleder Birger Bull fra Havarikommisjonen.

– Vraket har store skader, hva betyr det?

– Det jeg kan si er at det har vært store vertikale krefter i sving, og helikopteret har gått i bakken med stor fart, forteller Bull.

Se video fra ulykkesstedet:

Video Helikopterstyrt sted

Kjøres til Lillestrøm

Vraket er fraktet ned fra fjellet til flyplassen i Vefsn. Så skal helikopteret kjøres videre i lastebil til Lillestrøm, hvor Havarikommisjonen har hovedkontor.

– Vi har en krevende oppgave foran oss. Det er ingen ferdskriver om bord, og siden ikke vi har noen overlevende, gir det visse utfordringer, sier Bull.

Imidlertid har kommisjonen vitner på bakken og lang erfaring med å kunne analysere spor etter helikoptervrak.

– Det er for tidlig å si noe om når en endelig konklusjon er klar. Det vil nok ta et års tid før en endelig rapport foreligger, men siden dette er en dødsulykken vil den bli prioritert.

– Burde ikke fly i dårlig sikt

Det var mørkt, tette snøbyger og dårlig sikt da havariet skjedde onsdag kveld. Det var under reinsanking at et helikopter av typen Robinson R-44 Raven II.

Ifølge Brønnøysunds Avis ble helikopterbasen i Brønnøysund stengt i onsdag ettermiddag på grunn av ekstremt dårlig sikt.

Basen ligger rundt 16 mil fra Mosjøen. Ambulanseflyet som ble rekvirert til ulykken kunne heller ikke fly i det dårlige været.

Seksjonssjef for operative helikopter i Luftfartstilsynet, Geir Hamre, sier det er for tidlig å konkludere, men vil ikke utelukke at såkalt white-out kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.

– Dette helikopteret kan kun fly på visuelle indikasjoner, det vil si det som flygeren ser. Dersom piloten mister kontakten med bakken har han et problem. White-out kan være en mulighet. Men det er vanskelig å si hvordan værforholdene var i dette fjellområdet. Dette er det Havarikommisjonen nå vil se på, sier Hamre.

For å drive reinsanking fra helikopter i Norge må man ha en spesiell godkjenning for å fly lavt. Ulykkeshelikopteret hadde svensk godkjenning som også gjelder i Norge.

(artikkelen fortsetter under)

Helikopterulykke ved Mosjøen i Vefsn.

Havarikommisjonen kom frem til vraket i går. I dag ble det hentet ned fra fjellet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Passer til lette oppdrag

Robinson-helikoptrene er lette maskiner med stempelmotor og plass til fire personer. Helikopteret har svært begrenset med navigasjonsinstrumenter, og brukes mye til lette innenlandsoperasjoner som kontroll av luftspenn og reinsanking.

Hamre vil imidlertid ikke karakterisere reinsanking som en enkel operasjon.

– Det er et veldig krevende type oppdrag. Man blir tvunget til å fly veldig lavt. Det krever god erfaring og god kjennskap til helikopterets begrensninger.

Han vil ikke spekulere i årsaken til havariet onsdag.

– Det er foreløpig ingenting som tyder på ulykken skyldtes helikopteret, sier han.

Innenlands helikopterfart har en høyere ulykkesfrekvens enn annen luftfart i Norge.

– Det skyldes at de har vanskeligere oppdrag. De flyr i ukjente områder hele tiden, sier Hamre.