Nå vil Luftfartstilsynet vite hvordan overtidsbruken og belastningen på personellet skal reduseres, både på kort og lang sikt. Det sier underdirektør Geir Ingebrethsen i Flysikringsseksjonen.
- Ja, vi har bedt om å få den planen innen første mai i år, sier Ingebrethsen.
Bemanningen ved kontrollsentralen i Bodø er marginal og kan falle under et kritisk nivå i tiden fremover, på grunn av permisjoner, ferieavvikling og uforutsette fravær.
Dette skriver Luftfartstilsynet i sitt brev til Avinor.
Mangler opplæring
Hovedproblemet er at ikke alle flygelederne i Bodø har opplæring til å ta seg av alle kontrollsentralens geografiske ansvarsområder.
- På natten er hver sektor bemannet med en flygeleder. Det synes vi er litt tynt i og med at kontrollsentralene må stenge ned sektorer for at flygelederne skal få pause, sier Ingebrethsen.
Normalt er det ikke akseptabelt å stenge luftrommet på denne måten.
Luftfartstilsynet etterlyser det som kalles kryssutsjekk på flygelederne, sier Ingebrethsen.
- Andre flygeledere på de andre sektorene må læres opp til å kunne håndtere den bestemte sektoren, sier han
Kryssutsjekking
- Hvis jeg var ledelsen ved kontrollsentralen i Bodø ville jeg strebet etter å få i stand en slik kyssutsjekking, sier Ingebrethsen.
Og planen for kryssutsjekk skal være klar til første mai, lover flysikringsdirektør Oddvar Mauldal i Avinor.
- Ja det er målet, sier han.
Men han kan ikke love bedre bemanning ved kontrollsentralen i en håndvending.
- Nei, jeg kan ikke gi noen umiddelbare løfter om at det vil bli lettere i løpet av de nærmeste månedene, det spørs jo hvor langt man ser.
- Vi gjør alt vi kan
- Men det jeg kan forsikre om er at vi gjør alt vi kan, og går gjennom bemanningen over hele landet for å se hvordan vi kan fordele byrdene, for å si det på den måten.
- Slik at vi kan tilføre ressurser til Bodø som er et av de stedene som virkelig har de største problemene, sier Mauldal.
- Men uansett er dette noe som vil ta tid før vi får en effekt i Bodø sier Mauldal.