Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Foto: Holm, Morten / SCANPIXDet viser Innovasjon Norge sitt turistbarometer som gjennomføres to ganger i året. 202 personer fra reiselivsnæringen og utenlandske turoperatører ble spurt om deres utsikter for sommeren 2011. 57 prosent tror det blir en bedre sommer i 2011 enn året før.
– Flertallet sier at de er positive til sommersesongen. På overnattingsoversikten til SSB ser vi at det har gått vesentlig bedre med Nord-Norge enn resten av landet, sier turistdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Flere store utfordringer
Tyskland er et viktig marked for norsk turisme. 25 prosent av sommerturistene kommer derfra.
– Næringslivet går bra der og økonomien er bedre i husstandene. Dette slår inn på turismen her, sier Tuftin.
Ifølge Tuftin går også Nederland, Danmark og Sverige i positiv retning, men det er fortsatt store økonomiske utfordringer for turistnæringen.
– Vi ser at flere av de viktige markedene har økonomiske utfordringer. Vi har høy kronekurs og dette er utfordringer vi må jobbe med.
- Les også:
- Les også:
Fornøyd med utsiktene
Regiondirektør NHO Reiseliv, Geir Solheim.
Foto: NHO ReiselivOg de postivite utsiktene i Innovasjon Norges turistbarometer gleder reiselivet i Nord-Norge.
– Vi er storfornøyde hvis disse anslagene slår til. Så langt i 2011, ligger Nord-Norge foran resten av landet. Starten av turistsesongen har vært veldig god, sier Geir Solheim, Regiondirektør NHO Reiseliv i Nord-Norge.
Nord-Norge har hatt en økning av turister på 15 prosent.
– Vinterturismen har tatt seg opp, og Hurtigrutas snuoperasjon når det gjelder vinterturister har mye av æren for det. Hurtigruteturister kjøpte opplevelsesreiser på land for 145 millioner i fjor fra Bergen til Kirkenes, så dette er en viktig del, sier Solheim.
- Les også:
- Les også:
Krevende turister
Men Solheim er enig i Tuftins kommentar om utfordringer fremover. Turister som tar seg råd til ferie i Norge har høye forventninger til service og kvalitet.
– Vi er verdens dyreste land med høy kronekurs. Vi må ha gode produkter og god markedsføring. Vi kan ikke tilby dårlige produkter til høy pris, sier han.
Han mener at kombinasjonen av reiselivsopplevelser i kombinasjon med Hurtigruten er den videre oppskriften for videre økning innen nordnorsk reiseliv.
– Vi er behersket opptimistisk på at vi skal ha videre utvikling, men er avhengig av å ha god infrastruktur, at ferger og lignende holder rutetidene, slik at folk kan ha en forutsigbar ferie.