Nei, det turistene fotograferer mest under en tur med Hurtigruten er faktisk en liten maskin.
– Den står for alt det som Hurtigruten er, sier produktutviklingssjef i Hurtigruten, Vebjørn Jacobsen, til den svenske avisen Aftonbladet.
Verdens vakreste
Den har ord på seg for å være verdens vakreste sjøreise og et tusentalls mennesker langs Norges kyst er helt avhengig av hurtigruten som transportmiddel.
– En tur med Hurtigruten er en fantastisk reise man kan ta som turist, men i bunn og grunn er vi et arbeidsskip, sier Jacobsen.
12 båter
Den aller første turen med hurtigruten gikk den 2. juli 1893 fra Trondheim til Hammerfest. Og siden har reisen bare utviklet seg.
Idag trafikkerer tilsammen tolv båter den lange reisen mellom Bergen og Kirkenes.
– Vi kan godt si at Hurtigruten er den transibirske jernbanen på vann, sier Jacobsen til avisen.
Gaffeltruck i fokus
Opplevelsene er mange på en tur med et av skipene.
Men det motivet som slår best an blant de fotograferende turistene er de mange truckene som bidrar i laste- og lossevirksomheten på de mange anløpsstedene til Hurtigruten.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Det mest populære motivet er faktisk våre trucker. De brukes flittig ved lasting av gods og står egentlig for alt det Hurtigruten er, sier Jacobsen.
– Hurtigruten benyttes til og med som syketransport og en gang i blant frakter vi likkister, sier Jacobsen. Det fineste er likevel når en nyfødt baby ankommer sin hjembygd for første gang med et av våre fartøy.
Populært tilbud
Det er en stor tilstrømning av turister til den populære sjøreisen, men Hurtigruten skaper også mange arbeidsplasser langs Norges kyst.
Som produktutviklingssjef arbeider Vebjørn Jacobsen med å fornye Hurtigruten, men uten å ødelegge dens sjel.
– Ombord finner vi på ulike morsomme aktiviteter for passasjerene. Og blant annet kan man få laget sin egen sushi-rett på dekk.