Torsdag var Tom Cato Karlsen i begravelse til sin avdøde bestemor. Etter begravelsen kjørte gravfølget fra kirken og til kirkegården, en kjøretur på cirka fire kilometer.
I et gravfølge kjører bilene i følge, med små kors på taket.
Trafikkreglene er tydelige nok:
«Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne».
Men ifølge Karlsen, som er statsforvalter i Nordland, var det akkurat det som skjedde.
– Bare trist
– Etter å ha kjørt i gravfølge i dag, i biler med kors på taket, så er jeg ganske oppgitt over manglende kunnskap om trafikkreglene blant både den jevne bilfører og profesjonelle sjåfører på veien. Å oppleve at både rutebuss fra Nordlandsbuss og drosje fra Nordland Taxi bryter seg inn fremst i gravfølget i rundkjøringene, i tillegg til den jevne bilfører, er bare trist, skrev han på Facebook.
Til NRK utdyper han:
– Det er litt sånn merkelig. Er det en av de få tingene jeg husker fra min opplæring, så var det jo nettopp det at du har særskilt vikeplikt for et gravfølge.
– Det har jo noe med respekt å gjøre, og det er jo bare trist når man ikke slipper gravfølge forbi. Det skaper irritasjon. Rett og slett trist.
Tom Cato Karlsen er statsforvalter i Nordland. – Bare trist, skrev han i et innlegg på Facebook om trafikanter som bryter seg inn i gravfølget.
Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK– Når det kommer til de forskjellige rundkjøringene, så opplever man at både drosjene, rutebussene og vanlige sjåfører bare kjører rett inn i rundkjøringa og bryter vikeplikten.
Selv om det oppleves respektløst lar Karlsen tvilen komme sjåførene til gode.
– Det kan være vanskelig å se slutten på gravfølget. Er det veldig mange som deltar og veldig mange biler, så er det sjelden nok merking til alle bilene. Men i dette tilfellet bryter man seg inn etter bil nummer to eller tre, der de første 15 bilene er merka.
– Man har en plikt til å være aktpågivende i trafikken og følge med det som skjer, og det kan ikke være veldig vanskelig å se at det er et gravfølge. Spesielt når gravbilen ligger to biler foran.
– Det hadde vært fint om folk satte seg litt inn i regelverket, og så har jeg nok en litt høyere forventning til yrkessjåfører enn jeg har til den jevne sjåfør.
Espen Hovland i Bodø Begravelsesbyrå forteller at det Karlsen opplevde er helt dagligdags.
– Følget kan brytes opp av lyskryss og på grunn av trafikken, som for eksempel i en rundkjøring, sier han.
Og legger til:
– Dette kan skje nesten hver gang vi er ute. Noen ruter er korte og enkle, andre er mer kompliserte, det er lengre turer, det er mer uoversiktlige steder med rundkjøringer. Så der skjer det så å si alltid.
Espen Hovland er gravferdskonsulent i Bodø Begravelsesbyrå.
Foto: Bodø BegravelsesbyråI lengre ruter med varierende fartsgrense kan det være ekstra utfordrende å holde gravfølget samlet.
– Vi har forskjellige fartsgrenser på veien. men vi kjører maks 40 kilometer i timen og holder oss så godt samlet som vi kan.
Men det er ikke alltid det hjelper.
– Det er alltid noen som ønsker å bryte seg gjennom likevel. Vi som har stor tydelig bil, kan til og med bli nødt til å stoppe opp for å få folk til å stoppe.
– Vi er forberedt på at folk kan komme inn. Men det som er vanskelig, er jo disse som ser oss og likevel ikke tar hensyn. Og det kan vi gjøre lite med, dessverre.
Gravferdskonsulenten har en tydelig oppfordring til de som ferdes i trafikken:
– Det er jo som ellers i trafikken – å ta hensyn til det du ser. Pust med magen og ta det rolig, avslutter han.
Beklager seg
NRK har vært i kontakt med Nordlandsbuss, som beklager hendelsen.
– Nordlandsbuss har fokus på kvalitet og følger opp konkrete tilbakemeldinger. Vi forventer at våre sjåfører forholder seg til lover og regler, sier operativ leder i Nordlandsbuss, Martin Overaa.
– På vegne av Nordlandsbuss må jeg beklage dette konkrete tilfellet. Vi vil kjøre en jevnlig påminnelse i våre kanaler for å sette fokus på dette.
I en tekstmelding skriver daglig leder i Nordland Taxi at han er enig i det Tom Cato Karlsen skriver i sitt innlegg, men at han ikke har noen kommentarer utover det.