Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa la ut flyrutene på kortbanenettet på anbud. Samtidig satte hun krav som det nå viser seg er helt umulig å oppfylle.
For det danske selskapet, Danish Air Transport, som vant anbudskonkurransen i Lofoten er SCAT 1 et av kravene. Det er et sikkerhetssystem er installert på Dash 8-fly. De har nu forsøkt å få kjøpt dette utstyret, men det gikk ikke så greit.
Får ikke kjøpt utstyret
– Vi har forsøkt å få kjøpe utstyret hos Universal, fabrikanten som har laget det. Men vi har i dag fått vite at det ikke lar seg gjøre å få kjøpt dette utstyret. Fordi utstyret er foreldet, og fordi man ikke produsere det mer. Det sier direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm.
Den danske direktøren har fått brev fra produsenten der det står at de ikke kommer til å sette dette systemet i videre produksjon i framtida. Dermed er SCAT 1 umulig for de å oppnå.
– Vi har stilt krav om SCAT 1 eller tilsvarende innflygingssystem, og det er det som nå blir fulgt opp, sier samferdselsminister Kleppa.
Ikke godkjent i Norge
Det eneste systemet som kan erstatte SCAT 1 kalles for EGNOS, men det er ikke godkjent for bruk i Norge. Danskene har dermed et system de ikke får ta i bruk og et som ikke er godkjent. Men Dash 8-fly har de fått tak i, og nå har de begynt utsjekking på det.
– Nå skal vi gjøre oss kjent med denne flytypen og få trent opp vårt personale. Vi har innleid noen erfarne Dash 8-flykapteiner og instruktører som kommer opp og hjelper oss i gang. Jeg er sikker på at vi skal være klar til å fly til 1. april og at vi skal levere et bra produkt, sier direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm.