Hopp til innhold

Flytrøbbel for danskene til Lofoten

Staten stiller krav til utstyr som ikke finnes eller mangler godkjenning.

Video DAT mangler sikkerhetsststem

Klikk på PLAY-knappen for å se video.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa la ut flyrutene på kortbanenettet på anbud. Samtidig satte hun krav som det nå viser seg er helt umulig å oppfylle.

Magnhild Meltveit Kleppa

STILT NØDVENDIGE KRAV: Det sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Foto: NRK

Jesper Rungholm

ORDNE SEG: Direktør i DAT, Jesper Rungholm, føler seg sikker på at de skal være klar til 1. april.

Foto: Benjamin Agerriis / DR
– Vi har gjort de forberedelsene som skal gjøres og vi har stilt de kravene vi skal stille i forhold til sikkerhet. Nå er det viktig at selskapene følger opp og gjør jobben slik at de er klar til 1. april, sier Kleppa.

For det danske selskapet, Danish Air Transport, som vant anbudskonkurransen i Lofoten er SCAT 1 et av kravene. Det er et sikkerhetssystem er installert på Dash 8-fly. De har nu forsøkt å få kjøpt dette utstyret, men det gikk ikke så greit.

Får ikke kjøpt utstyret

– Vi har forsøkt å få kjøpe utstyret hos Universal, fabrikanten som har laget det. Men vi har i dag fått vite at det ikke lar seg gjøre å få kjøpt dette utstyret. Fordi utstyret er foreldet, og fordi man ikke produsere det mer. Det sier direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm.

Den danske direktøren har fått brev fra produsenten der det står at de ikke kommer til å sette dette systemet i videre produksjon i framtida. Dermed er SCAT 1 umulig for de å oppnå.

– Vi har stilt krav om SCAT 1 eller tilsvarende innflygingssystem, og det er det som nå blir fulgt opp, sier samferdselsminister Kleppa.

Ikke godkjent i Norge

Det eneste systemet som kan erstatte SCAT 1 kalles for EGNOS, men det er ikke godkjent for bruk i Norge. Danskene har dermed et system de ikke får ta i bruk og et som ikke er godkjent. Men Dash 8-fly har de fått tak i, og nå har de begynt utsjekking på det.

– Nå skal vi gjøre oss kjent med denne flytypen og få trent opp vårt personale. Vi har innleid noen erfarne Dash 8-flykapteiner og instruktører som kommer opp og hjelper oss i gang. Jeg er sikker på at vi skal være klar til å fly til 1. april og at vi skal levere et bra produkt, sier direktør i Danish Air Transport, Jesper Rungholm.