Forbukerrådet har fått 4.000 henvendelser fra folk i Nord-Norge første halvår i år. Øverst på lista ligger klager på bilkjøp og uenighet om husleie.
Men det er elektronikk som datamaskiner, mobiltelefoner, hvitevarer og tv-apparat som det blir klagd desidert mest på.
Toppen av isfjellet
Vi klager mest på forbrukerelektronikk, men Øyvind Næss i Forbrukerrådet Nordland er redd dette bare utgjør en del mange ikke klager.
- Henvendelsene om problemer knyttet til forbrukerelektronikk er trolig bare toppen av isfjellet. Tidligere undersøkelser viser at 4 av 10 lar være å reklamere på feil ved mobiltelefonen, som de mener selger er ansvarlig for. Forbrukerrådet har ingen grunn til å tro at situasjonen er veldig annerledes for andre elektroniske produkter.
På tross av alle klagene på elektronikk tror ikke Ness kvaliteten på varene har blitt dårligere med årene.
- Nei, det tror jeg ikke. Mobiltelefoner blir for eksempel jevnt over bedre for hvert år som går. Men kanskje har vi blitt flinkere til å registrere eller kanskje forbrukerne har blitt mer beviste på sine rettigheter, sier han.
Kvier seg
Til tross for rekordmange henvendelser, tror Næss i Forbrukerrådet at mange kvier seg for å klage.
- Mange synes det er ubehagelig å klage. De ønsker ikke krangel og konfrontasjon eller har kanskje dårlig erfaringer med å klage. Av den grunn så klager de ikke, sier han.
Forbrukerrådet lanserer derfor i dag en ny elektronisk klageguide for å gjøre det lettere for forbrukere å se hva de faktisk kan klage på og hvor de kan rette klagen sin.