Hurtigruten ASA må selge kollektivdelen sin for å betale lån i milliardklassen. Men prisen er for høy er mener interessentene.
LES OGSÅ:
Selger ikke til hvilken som helst pris
- Vi må ikke selge noe akkurat nå, derfor ønsker vi ikke å selge til
lav pris, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.
- Denne prosessen tar litt tid.
På Hurtigrutens generalforsamling i Narvik i mai var det bred enighet om at drastiske tiltak var nødvendig for å berge selskapet. Det har hele tiden ligget i kortene at Hurtigruten ASA ville selge ut de fleste datterselskapene utenom hurtigrute- og cruisevirksomheten.
Har solgt hotell
Så langt er to hoteller i Bergen solgt, og en er i diskusjon med interessenter om å selge reisebyråene. En av hurtigruteskipene skulle også selges, noe de ikke har klart det til nå.
Flere av de store trafikkselskapene i Norge, som Torghatten trafikkselskap, Veolia, Fjord 1 og Saltens Bil, har tidligere uttrykt interesse for å kjøpe hele,eller deler av kollektivvirksomheten. Så langt har lite skjedd fordi potensielle kjøpere mener Hurtigruten forlanger en for høy pris.
- I dagens marked så tror jeg ikke at noen er overrasket over at dette tar tid.
- Er dette en strategi fra de konkurrerende selskapene?
- Det ønsker jeg ikke å spekulere i, sier kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.