I dag la Hurtigruten ASA fram regnskapet for første kvartal 2008.
Driften i Hurtigruten ASA gikk med et underskudd før skatt på 215 millioner kroner i årets første kvartal, mot 138 millioner kroner i tap første kvartal i fjor.
Driftsresultatet før avskrivninger for konsernet ble på -44 millioner kroner, mot 11 millioner kroner i samme kvartal i fjor.
Flere passasjerer
Hurtigruten hadde 15.000 flere gjestedøgn i 1. kvartal 2008 sammenlignet med 1. kvartal 2007.
Rundturer og salget om bord har gitt betydelig økte inntekter, men det er likevel langt fra nok til å dekke opp finanskostnadene som vokser med 27 millioner kroner og drivstoffkostnadene som øker med 31 millioner kroner.
En forventning om økte inntekter fra cruisedriften har heller ikke slått til.
Reiseliv
Konsernet hadde totale driftsinntekter i 1. kvartal 2008 på 806 millioner kroner (758 millioner kroner i 1. kvartal 2007). Økningen er i hovedsak et resultat av den betydelige satsingen Hurtigruten har gjort på vinteren som reiselivsprodukt.
Inntektsøkningen kommer både innenfor rundtur og innen ombordsalg på henholdsvis 32 og 34 prosent. Også kollektivtrafikk-delen bidrar til inntektsveksten for konsernet, skriver selskapet i kvartalsrapporten..
Hurtigruten konsernets driftskostnader i 1. kvartal 2008 var på 855 millioner kroner (768 millioner kroner). Kostnadene påvirkes i betydelig grad av høyere bunkerskostnader.
Resultatsvekkelsen i forhold til 1. kvartal i fjor forklares av flere forhold.
• Netto finanskostnader øker med 27 millioner kroner
• Bunkerskostnader øker med 31 millioner kroner
• Kostnader til forbedringsprogrammet på 12 millioner kroner i 1. kvartal 2008
• Salgsgevinster i 1. kvartal 2007 på 21 millioner kroner
Til salgs
Hurtigruten omfatter også hurtigbåt-, buss- og ferjevirksomhet. Nå skal alt annet enn kjernevirksomheten – selve driften av hurtigrutevirksomheten – være til salgs.
LES OGSÅ:
Hurtigruten skriver videre i kvartalsrapporten at situasjonen langt fra er avklart når det gjelder selskapets forhandlinger med myndighetene om NOx-avgiften.
- Kostnadene øker. Spesielt gjelder dette bunkerskostnader og finanskostnader. Gjelden må ned, og vi ser derfor på muligheten for å avhende virksomhet som ikke er en del av kjernen. For oss blir det viktig å kunne fokusere på forretningsområdene Hurtigruten og Explorer, sier administrerende direktør Olav Fjell.