Hopp til innhold

Voldsom prisstigning på drivstoff kan gi dyrere flybilletter allerede før måneden er omme

I løpet av en uke har prisene på drivstoff steget med 33 prosent. Det passer veldig dårlig for flyselskapene, som prøver å reise seg etter koronaen.

Torp Sandefjord lufthavn

Allerede fra mars-april kan det bli dyrere å fly, tror flyanalytiker.

Foto: Torp Sandefjord lufthavn

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier det er dårlige nyheter for flyselskapene når drivstoffprisene går opp.

Det er den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet, Eurocontrol, som på Twitter melder om det voldsomme prishoppet.

Men hva betyr det for alle de som reiser med fly?

Sannsynligvis dyrere flybilletter, skal vi tro Elnæs.

– Vi har enda ikke sett noen vesentlig endring i prising hos flyselskapene, men jeg er sikker på at det kommer økning i prisen i løpet av mars eller i begynnelsen av april, sier han.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair tror vi vil se en økning i billettprisene allerede i månedsskiftet mars/april.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

Elnæs peker på at flere av flyselskapene som opererer i Norge ikke er sikret gjennom fastpris-avtaler på drivstoff.

– Da vil de kostnadene gå opp. Det er litt treghet i systemet, derfor ser vi ikke at billettprisene er økt fra i dag til i morgen

– Har det rett og slett blitt vanskeligere å tjene penger?

– Det er helt riktig. Drivstoffprisene ligger kanskje på 20-25 prosent av kostnadene til et flyselskap i dag. Nå går det opp til mellom 30 og 40 prosent. Jeg ser vanskelig at de har noen annen mulighet enn å ta ut høyere priser om denne situasjonen fortsetter.

Les også: Tidenes dyreste drivstoff: 25 kroner literen

Høye drivstoffpriser i Tromsø 8/3-22
Høye drivstoffpriser i Tromsø 8/3-22

SAS: Vil ikke spekulere i konsekvenser

SAS følger i likhet med flere andre norske flyselskap markedsprisen på drivstoff.

– Det betyr at vi får høyere utgifter til drivstoff. Hvilke konsekvenser det får kan ikke jeg spekulere i, sier pressesjef John Eckhoff.

Han sier at det til syvende og sist er passasjerene som bestemmer billettprisen.

John Eckhoff, pressesjef i SAS

Pressesjef John Eckhoff i SAS mener det er for tidlig å si noe om konsekvensene av de økte drivstoffprisene.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

– Med det mener jeg at vi konkurrerer på pris mot andre flyselskaper, så må vi legge oss på en pris som gir inntjening og som er attraktiv for kundene.

Den danske analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank kjenner SAS godt og skrev dette i en analyse etter at selskapet la frem sine trafikktall mandag.

NRK har oversatt rapporten fra dansk til norsk:

Dagens trafikktall viser at gjenreisningen i trafikken er i gang igjen etter Omikron-tilbakeslaget. Det er likevel veldig langt igjen til tidligere tiders inntektsnivå, og akkurat nå truer massive stigninger i drivstoffprisen med å trekke teppet vekk under gjenreisningen av inntektene til SAS.

En utfordring for alle flyselskap

Pressekontakt Eline Skari i Norwegian sier det er en utfordring for alle flyselskap at drivstoffprisene har økt.

Drivstoff utgjorde 27 prosent av driftskostnadene i fjerde kvartal 2021. Med dagens pris vil drivstoff utgjøre en høyere andel av disse kostnadene, sier hun til NRK.

På spørsmål om dette vil påvirke billettprisene, svarer Skari:

Billettpriser styres alltid etter tilbud og etterspørsel. Vi har ikke besluttet noe drivstofftillegg nå.

I motsetning til Norwegian, SAS og Flyr, har Widerøe sikret deler drivstoffbehovet de neste tolv månedene.

Det vil vi si at de betaler en fast pris. Det kan lønne seg nå.

Men selskapet tror likevel billettprisene vil øke på sikt.

– Den kraftige økningen i oljeprisen vil på sikt måtte gi en viss økning i billettprisene, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll til E24.