Flyet var på tur fra Bodø til Rygge med åtte offiserer fra Forsvaret og et mannskap på to om bord. Brannen ble slukket i løpet av to minutter, men motoren stanset og flyet foretok deretter en kontrollert nødlanding.
Flyet, som er av typen DA 20 Jet Falcon, var på vei fra Bodø til Rygge i 36.000 fots høyde da det oppsto brann i den ene motoren etter en mindre eksplosjon.
Relativt kritisk
Forsvarets VIP-fly kan bare rekvireres av kongen, statsministeren og forsvarssjefen. Det er imidlertid Luftvingen 137 ved Rygge flyplass som har ansvaret for flyet.
De åtte offiserene om bord tilhørte Luftvingen. De deltar i forberedelsene til øvelsen Joint Winter, og skulle på permisjon i helgen. Uhellet skjedde like sør for Værnes. Fra det smalt i 36.000 fots høyde til flyet landet tok det drøyt 20 minutter.
Vakthavende ved Fellesoperativt hovedkvarter på Jåttå i Stavanger, Erling Bø, sier til NTB at han har fått beskrevet situasjonen etter eksplosjonen som relativt kritisk.
Motoren må skiftes
Ifølge Bø kan det allerede nå konstateres at turbinene i motoren er såpass skadd at den trolig må skiftes.
Forsvaret har tre fly av typen DA 20 Jet Falcon. To av dem blir benyttet til rene militære formål og inneholder en mengde elektronisk utstyr.
Det tredje flyet, som også er det nyeste, blir i hovedsak benyttet av kongen, statsministeren og forsvarssjefen. Det ble for øvrig også benyttet til å fly prinsesse Martha Louise og Ari Behn på bryllupsreise.