Det internasjonale designmagasinet Design Curial kårer årlig de ti beste offentlige toalettene i verden.
Magasinet er på jakt etter de vakreste toalettene med det mest praktiske og enestående designet. I fjor var det blant annet toaletter i Hiroshima og London på listen deres.
Et av innslagene var norsk og ligger i havgapet ved Akkarvikodden i Moskenes, vest i Lofoten langs den nasjonale turistvegen.
Toalettet på rasteplassen på Akkarvikodden har vært åpent for trengende siden 2009. Bygningen er ment å ligne de stupbratte fjellene i området.
Foto: Steinar Skaar / Statens VegvesenDen nasjonale turistvegen i Lofoten er en av 18 her i landet. Den 230 kilometer lange strekningen mellom Å i vest og Raftsundet i øst har flere avstikkere og rasteplasser som er spesialutformet av arkitekter og utsmykket av kunstnere.
Norsk dovinner også i 2015
Også i år nådde også et norsk toalett opp i Design Curials kåring.
Toalettet ligger på Stegastein i Aurland. Også dette er en del av Nasjonale turistveger.
- Les også:
Design, innovasjon og hvordan bygningen står til omgivelsene, er kriteriene som vurderes i dokåringen til Design Curial. I år var det veitoalettet ved Stegastein som skåret høyest av alle.
Foto: Jarle Wæhler/Statens vegvesen– Får mye oppmerksomhet
Fra rasteplassen ved Akkarvikodden i Moskenes.
Foto: Nina Skurtveit / NRK– Dette er morsomt og oppmerksomheten bidrar til å bygge Norge som en design- og arkitektnasjon, sier pressekontakt Per Ritzler i Nasjonale turistveger.
De får ofte forepørsler om bilder og fakta fra magasiner og andre som skriver om installasjonene langs turistvegene.
– De får veldig mye oppmerksomhet, sier Ritzler.
– Enestående for reiselivsnorge
Om noen legger ferien til Norge kun for å få gjort sitt fornødne på et stilig toalett er vel heller tvilsomt, men administrerende direktør i Nordnorsk reiseliv AS, Arne Trengereid, er ikke i tvil om at markedsføringsverdien i den spesielle arkitekturen er stor.
– Det Statens vegvesen har gjort av investeringer langs turistvegene er helt enestående for reiselivsnorge. Dette gjør det attraktivt å velge bilferie i Norge. Jeg klapper i hendene for det de gjør, sier Trengereid.
Fra Akkarvikodden i Lofoten.
Foto: Vegar Moen (vm) / Vegar Moen (vm)– Skepsisen til pengebruken snur
Toalettet i Aurland som gikk til topps i årets dokåring hadde en prislapp på omlag 2 millioner kroner. Det var en viss skepsis i lokalmiljøet da det skulle settes opp.
Ritzler forteller at det har vært både aksjoner og folkemøter enkelte steder i landet i forbindelse med at kunstverk skulle settes opp.
– Vi opplever at skepsisen snur når kunsten eller toalettene får oppmerksomhet. Da blir man stolte av dem og de blir et symbol for lokalmiljøet, sier Ritzler i Nasjonale turistveger.
– Stor markedsføringsverdi
Når man bygger attraksjoner er det vanskelig å måle hva markedsføringsverdien vil bli, ifølge Trengereid i Nordnorsk reiseliv.
– Men jeg mener vi nå ser at det var vel anvendte penger. De norske turistvegene er virkelig populære, sier han.
– Om man skal måle markedsføringsverdien i disse doene, så har de nok betalt seg selv flere ganger i det man ellers måtte brukt på annonser og omdømmebyggende arbeid, sier Ritzler.
Veitoalettet ved Akkarvikodden rasteplass i Moskenes utformet av arkitekt Manthey Kula as.
Foto: Steinar Skaar / Statens Vegvesen