NRK Meny
Normal

Dette toalettet gjør Norge mer populært

Dyre arkitekttoaletter og kunst langs veiene gjør norgesferie mer attraktivt for turistene, ifølge reiselivsnæringa.

Anerkjent veitoalett

Et av de internasjonalt anerkjente norske veitolattene. Ligger ved Akkarvikodden i Lofoten. Arkitekten bak er Manthey Kula as og landskapsarkitekten som har jobbet med rasteplassen er Landskapsfabrikkens Inge Dahlman.

Foto: Jarle Wæhler / Statens Vegvesen

Det internasjonale designmagasinet Design Curial kårer årlig de ti beste offentlige toalettene i verden.

Magasinet er på jakt etter de vakreste toalettene med det mest praktiske og enestående designet. I fjor var det blant annet toaletter i Hiroshima og London på listen deres.

Et av innslagene var norsk og ligger i havgapet ved Akkarvikodden i Moskenes, vest i Lofoten langs den nasjonale turistvegen.

Anerkjent do i Lofoten

Toalettet på rasteplassen på Akkarvikodden har vært åpent for trengende siden 2009. Bygningen er ment å ligne de stupbratte fjellene i området.

Foto: Steinar Skaar / Statens Vegvesen

Den nasjonale turistvegen i Lofoten er en av 18 her i landet. Den 230 kilometer lange strekningen mellom Å i vest og Raftsundet i øst har flere avstikkere og rasteplasser som er spesialutformet av arkitekter og utsmykket av kunstnere.

Norsk dovinner også i 2015

Også i år nådde også et norsk toalett opp i Design Curials kåring.

Toalettet ligger på Stegastein i Aurland. Også dette er en del av Nasjonale turistveger.

Stegastein toalett

Design, innovasjon og hvordan bygningen står til omgivelsene, er kriteriene som vurderes i dokåringen til Design Curial. I år var det veitoalettet ved Stegastein som skåret høyest av alle.

Foto: Jarle Wæhler/Statens vegvesen

– Får mye oppmerksomhet

Fra rasteplassen ved Akkarvikodden.

Fra rasteplassen ved Akkarvikodden i Moskenes.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

– Dette er morsomt og oppmerksomheten bidrar til å bygge Norge som en design- og arkitektnasjon, sier pressekontakt Per Ritzler i Nasjonale turistveger.

De får ofte forepørsler om bilder og fakta fra magasiner og andre som skriver om installasjonene langs turistvegene.

– De får veldig mye oppmerksomhet, sier Ritzler.

– Enestående for reiselivsnorge

Om noen legger ferien til Norge kun for å få gjort sitt fornødne på et stilig toalett er vel heller tvilsomt, men administrerende direktør i Nordnorsk reiseliv AS, Arne Trengereid, er ikke i tvil om at markedsføringsverdien i den spesielle arkitekturen er stor.

– Det Statens vegvesen har gjort av investeringer langs turistvegene er helt enestående for reiselivsnorge. Dette gjør det attraktivt å velge bilferie i Norge. Jeg klapper i hendene for det de gjør, sier Trengereid.

Akkarvikodden

Fra Akkarvikodden i Lofoten.

Foto: Vegar Moen (vm) / Vegar Moen (vm)

– Skepsisen til pengebruken snur

Toalettet i Aurland som gikk til topps i årets dokåring hadde en prislapp på omlag 2 millioner kroner. Det var en viss skepsis i lokalmiljøet da det skulle settes opp.

Ritzler forteller at det har vært både aksjoner og folkemøter enkelte steder i landet i forbindelse med at kunstverk skulle settes opp.

– Vi opplever at skepsisen snur når kunsten eller toalettene får oppmerksomhet. Da blir man stolte av dem og de blir et symbol for lokalmiljøet, sier Ritzler i Nasjonale turistveger.

– Stor markedsføringsverdi

Når man bygger attraksjoner er det vanskelig å måle hva markedsføringsverdien vil bli, ifølge Trengereid i Nordnorsk reiseliv.

Men jeg mener vi nå ser at det var vel anvendte penger. De norske turistvegene er virkelig populære, sier han.

– Om man skal måle markedsføringsverdien i disse doene, så har de nok betalt seg selv flere ganger i det man ellers måtte brukt på annonser og omdømmebyggende arbeid, sier Ritzler.

Servicebygget ved Akkarvikodden rasteplass i Moskenes.

Veitoalettet ved Akkarvikodden rasteplass i Moskenes utformet av arkitekt Manthey Kula as.

Foto: Steinar Skaar / Statens Vegvesen