Det kommer frem av NSBs pressemelding hvor tallene for årets åtte første måneder blir presentert.
Totalt har NSB hatt en passasjerøkning på totalt 3,9 prosent sammenlignet med i fjor.
– Kundene fortsetter å strømme til toget. Nå er vår jobb å gjenreise tilliten etter en lang og krevende streik, sier konserndirektør i NSB Persontog, Tom Ingulstad.
– Årsaken er veiarbeid
Men best i prosentvis vekst er altså den såkalte Saltenpendelen mellom Rognan og Bodø, som totalt har hatt 70.900 passasjerer så langt i år.
– Vi har hatt en veldig fin utviklingen på lokaltogene i Salten, sier Bjørn Tore Hansen som er salgs- og markedsansvarlig for Nordlandsbanen til NRK.
Han mener økningen i hovedsak har to forklaringer.
– Vi økte kapasiteten i rushtiden i fjor, og det har slått positivt ut. I tillegg har vi fått flere kunder som et resultat av tunnelarbeidet på riksvei 80 inn mot Bodø. Det har vært utfordrende å være bilist, og folk har sett verdi i å ta tog i stedet for å sitte og stange i kø.
Hansen håper folk vil fortsette å ta toget også når veien etter hvert blir ferdig.
– Vi er veldig spent og følger nøye med. Men foreløpig ser det ut til at folk velger toget, selv om det har blitt bedring på riksvei 80, sier han.
- Les også: Fulle tog kan bli erstattet med buss
Sterk vekst
Over 44 millioner passasjerer har tatt toget i 2016.
NSBs lokaltog i Oslo-området hadde en passasjeroppgang på 2,5 prosent flere kunder de åtte første månedene i 2016, sammenlignet med samme periode i 2015. 29.370 000 passasjerer benyttet NSB lokaltog i Oslo-området de åtte første månedene i år.
På togene mellom Oslo og Bergen var det 6,5 prosent flere kunder de åtte første månedene i 2016. Totalt er det registrert 872.000 passasjerer mellom Oslo og Bergen i perioden.
– Det er gledelig at flere og flere ser på toget som et godt transportmiddel, sier salgs- og markedsansvarlig i NSB, Hilde Lyng.
– Hva er forklaringen på passasjerrekorden?
– På Østlandet har det veldig mye å si at det har blitt nye tog og en helt ny ruteplan fra i fjor. Det går tog hele tida i og rundt Oslo, og man trenger ikke lenger noen rutetabell. Flere har også blitt oppmerksom på lokaltogene, sier Lyng.