Hopp til innhold

Fulle tog kan bli erstattet med buss

Godt over 100.000 personer er antatt å skulle reise med Saltenpendelen i løpet av 2016. Likevel mener Transportøkonomisk Institutt at det vil lønne seg å legge ned togtilbudet.

Saltenpendelen

Så langt har 39.500 personer reist togstrekningen Rognan-Bodø i år. NSB regner ut at 107.700 vil ha reist med Saltenpendelen ved slutten av dette året.

Foto: Kari Mette Skreslet

Det kommer frem i grunnlagsdokumentet for den nye Nasjonal Transportplan.

– Vil gå ut over pendlerne

I retningslinjene fra Samferdselsdepartementet ble transportetatene bedt om å redegjøre for om det er jernbanestrekninger der staten kan få bedre effekt dersom det tilbys et annet kollektivtilbud i stedet for et togtilbud.

Et buss- og drosjetilbud ble funnet å gi en positiv effekt på trafikantnytten for Arendalsbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

Transportøkonomisk institutt (TØI)

I beregningene fra Transportøkonomisk institutt, eller TØI, er det lagt til grunn en årlig vekst på 1 prosent, om de forutsetter at alle passasjerene som i dag tar tog vil gå over til buss.

Til tross for at togstrekninga Bodø-Rognan hatt en passasjervekst på 13 prosent fra i fjor til i år, mener TØI de ikke vil se en nedgang i økningen av passasjerer om toget byttes ut med et busstilbud.

– Ut ifra vår forutsetning at bussen kan går dobbelt så ofte som tog, beregnes det en økning for Saltenpendelen til tross for noe lengre reisetid.

Pendler hver dag

Alf Einar Larsen pendler Rognan-Bodø. Han starter på jobb klokken 07, og mener det vil være umulig å benytte seg av et busstilbud i stedet for tog.

Foto: Kari Mette Skreslet

Men for pendlerne mellom Rognan og Bodø, som NRK har snakket med, er ikke bussen et alternativ.

– Går du over til buss hvis Saltenpendelen blir lagt ned?

– Det er uaktuelt. En og en halv time kjøring, det går bare ikke, sier Alf Einar Larsen som pendler fra Rognan til Bodø.

Vil spare på dobling

Beregningene gjort av TØI viser at bussen kan gå dobbelt så ofte som toget gjør i dag, og for en billigere penge.

– Det å kjøre tog er adskillig dyrere enn å kjøre buss, sier avdelingsleder hos TØI, Kjell Werner Johansen.

Leder i Salten Regionråd, Petter Jørgen Pedersen, har ikke sansen for en nedleggelse av Saltenpendelen, og er bekymret for at det blir vedtatt i Transportplanen.

– Jeg håper inderlig ikke det får gjennomslag. Slik jeg ser det tar det aller meste for at Saltenpendelen er en suksess. Spesielt de siste årene ser vi at trafikkpendelen har gått svært bra.

Regionrådet påpeker i et høringsinnspill til Samferdselsdepartementet at et busstilbud på samme strekning vil måtte benytte riksvei 80, en av landets mest trafikkerte veier.

«I tillegg er vi av den oppfatning at publikum velger kollektivløsninger dersom disse gir komfort, fleksibilitet og forutsigbarhet. Et busstilbud vil ikke kunne konkurrere med et togtilbud på noen av disse kvalitetene.» – Salten Regionråds høringsinnspill.