Reisebyrået TravelBird har rangert Norges og verdens mest instagrammede turistattraksjoner, basert på antall hashtags fra bildedelingstjenesten Instagram fra mars 2016 til 2017.
– Det var som forventet at Lofoten vil vise seg på toppen av listen, skriver TravelBird i en pressemelding.
Se hele listen nederst i saken.
Dobbelt så mange hashtags
Den populære regionen i nord vinner med dobbelt så mange hashtags som andreplassen, som tilhører Dyreparken i Kristiansand. Hakk i hæl følger Lysefjorden i Rogaland på en tredjeplass.
Den soleklare seieren gleder turistnæringen i Lofoten.
– Fantastisk artig! utbryter reiselivssjef i Destinasjon Lofoten, Elisabeth Dreyer.
Seieren kom ikke som en bombe for Dreyer, men hun understreker at hun ikke tar resultatet som en selvfølge.
– Jeg er veldig ydmyk, Norge har så mange utrolige attraksjoner. Men Lofoten har et veldig stort nedslagsfelt og passer for alle generasjoner.
- Les også: Frykter manglende fasiliteter vil ødelegge for reiselivet i Lofoten
- Les også: En million turister sliter på Lofoten: Får likevel ikke kreve turistskatt
En fotogen region
Bratte, store fjell som reiser seg fra snirklete fjorder, sjarmerende fiskevær, midnattssol og nordlys gjør kanskje at Lofoten tar seg ekstra godt ut på bilder.
– Det er ganske enkelt å få til et vakkert bilde av Lofoten. Det er en fotogen region, og nettopp det gjør nok at mange vil dele bilder, sier Dreyer.
Undersøkelsen viser at over 80 000 bilder er tagget med #lofotenislands. Dreyer er takknemlig for hvert eneste ett.
– Det er jo bildene som skaper reiselyst, alle bidragene er positive for regionen.
Selv klarer hun ikke å velge ut sin yndligsdestinasjon eller attraksjon. Det er rett og slett for mye.
– Norge har en unik variasjon, fra fantastiske historiske Bergen til nakne områder i Finnmark. Fascinasjonen er like stor begge stedene.
Fortsatt langt unna verdenstoppen
Men vakkert land til tross er Norges beste likevel millioner av hashtags unna verdens mest delte turistattraksjon, nemlig Disneyland.
Attraksjonen i solfylte California i USA har blitt hashtagget over 14 millioner ganger. Og også her har førsteplassen dobbelt så mange hashtags som andreplassen – Eiffeltårnet i Paris.
– Disse dataene forteller oss en fascinerende historie om hvordan folk reiser i 2017. Det viser destinasjoner som er elsket av Instagrambrukere for sin kulturarv, henrivende skjønnhet og lokale sjarm, sier grunnlegger av TravelBird, Symen Jansma.