Men mens Norges cruisehovestad, Bergen, rammes av nedgangen, opplever flere mindre havner vekst – blant dem Sortland. Det går fram av en prognose fra bransjeorganisasjonen.
Sortland i Vesterålen er blant dem som vokser. Havnesjefen Hugo Næss sier satsingen på cruise-turisme er ganske ny.
– Det er ikke så lenge siden de første cruiseskipene kom til Sortland. Men det var ikke gitt på forhånd. Det ligger mye hardt arbeid bak markedsføringen av Vesterålen som cruisedestinasjon, sier havnesjefen til NRK.no.
For å få det til har kommunen stilt på reiselivsmesser i Europa og utviklet attraktive pakker og turkonsept i samarbeid med lokale selskaper.
– I tillegg har vi utmerkede havneforhold med havn på 450 meter, så vi kan imot de fleste skipene som går langs norskekysten, sier Hugo Næss.
Innsatsen har ført til at cruisebesøkene har gått fra 0 til 13 cruiseanløp på ett år.
– Spesielt artig er det at det er fire vintercruise i februar og mars i 2015.
Nedgang i Bergen
Bergen, som er den desidert største cruisehavnen i Norge, hadde i år besøk av 332 skip. Til neste år ligger byen mellom de syv fjell an til få 239 skip.
(artikkelen fortsetter under)
Også Oslo vil merke nedgangen, sammen med fjordene på Vestlandet, Lofoten, Tromsø og Nordkapp.
Havnedirektøren Ingvar Mathisen i Bodø, er også styreleder i Cruise Norway. Han mener nedgangen er en reaksjon på en lang opptur.
– I tillegg opplever vi at de store cruiseselskapene flytter skipene sine til andre destinasjoner, som Asia, sier han.
Og slik forkarer han at en sterk merkevare om Lofoten mister mange anløp neste år.
– Lofoten er en veldig attraktiv destinasjon, og en nedgang fra 112 anløp i år til litt under hundre er ikke dramatisk. Det er under 10 prosent, og mer en korreksjon.
Drypper på det lokale næringslivet
I den ferske cruisekommunen Sortland har de lær at det ikke bare er kaieierne som tjener på cruisetrafikken.
- Les også:
- Les også:
De mange cruiseturistene legger igjen penger når cruiseskipene legger til kai på Sortland, Øksnes og Hadsel.
– Lokale busselskap bestiller 10–15 busser i slengen. Vi har guider som får betalt for guiding, og næringslivet merker også når hundrevis av passasjerer går i land. Vi ser at passasjerene går om bord med handleposer, sier havnesjefen.
- Les også:
- Les også:
Den mest populære turen er bussturen ut til det fraflyttede fiskeværet Nyksund. Vi merker også en økende interesse for den samiske opplevelsesbedriften Sami Siida og Hurtigrutemuseet på Stokmarknes.