Hopp til innhold

Cruisepassasjerne svikter norske havner

Cruise-trafikken til Norge flater ut, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Cruise Norway.

Fiskebåt møter cruiseskip i Buksnesfjorden i Lofoten

LOFOTEN POPULÆRT: En fiskebåt møter cruiseskipet Caribbean Princess i Buksnesfjorden i Lofoten.

Foto: Helge Gabrielsen

Men mens Norges cruisehovestad, Bergen, rammes av nedgangen, opplever flere mindre havner vekst – blant dem Sortland. Det går fram av en prognose fra bransjeorganisasjonen.

Sortland i Vesterålen er blant dem som vokser. Havnesjefen Hugo Næss sier satsingen på cruise-turisme er ganske ny.

Hurtigrutekaien i Bergen

Et cruiseskip ved kai ved Hurtigruteterminalen i Bergen.

Foto: Sindre Helgheim / NRK

– Det er ikke så lenge siden de første cruiseskipene kom til Sortland. Men det var ikke gitt på forhånd. Det ligger mye hardt arbeid bak markedsføringen av Vesterålen som cruisedestinasjon, sier havnesjefen til NRK.no.

For å få det til har kommunen stilt på reiselivsmesser i Europa og utviklet attraktive pakker og turkonsept i samarbeid med lokale selskaper.

– I tillegg har vi utmerkede havneforhold med havn på 450 meter, så vi kan imot de fleste skipene som går langs norskekysten, sier Hugo Næss.

Innsatsen har ført til at cruisebesøkene har gått fra 0 til 13 cruiseanløp på ett år.

– Spesielt artig er det at det er fire vintercruise i februar og mars i 2015.

Nedgang i Bergen

Bergen, som er den desidert største cruisehavnen i Norge, hadde i år besøk av 332 skip. Til neste år ligger byen mellom de syv fjell an til få 239 skip.

(artikkelen fortsetter under)

Tall for cruisetrafikken i Norge

Havn

Cruiseanløp 2014

Ant. passasjerer

Cruiseanløp 2015

Antall passasjerer

Totalt

2.052

2.877.116

1 504

2.535.756

Alta

29

29.500

21

26.400

Arendal

2

700

7

5.500

Bergen

332

475.000

239

415.000

Bodø

7

4.550

11

18.030

Brønnøysund

12

5.274

5

1.084

Farsund

0

0

3

5.100

Florø

4

1.200

1

490

Aurland/Flom

160

210.500

105

161.000

Fredrikstad

1

1.254

1

710

Geirangerfjorden

205

315.000

151

280.000

Gudvangen

18

10.000

18

10.000

Hammerfest

20

18.256

10

14.838

Rosendal

11

5.000

0

0

Jondal

3

1.600

0

0

Eidfjord

63

96.800

34

46.200

Odda

2

1.450

0

0

Ulvik

24

35.500

14

15.100

Harstad

2

2.260

1

350

Haugesund

10

6.630

18

26.500

Kristiansand

78

160.000

43

90.000

Kristiansund

22

13.445

21

20.310

Lofoten/Leknes

63

75.000

43

62.000

Lofoten/Svolvær

16

6.794

12

7.870

Longyearbyen

41

40.000

22

40.000

Molde/Åndalsnes

90

148.007

73

140.226

Narvik

14

9.509

12

15.480

Nordkapp

107

131.459

75

126.926

Olden/Nordfjord

76

95.000

49

100.000

Oslo

128

250.000

107

250.000

Sandefjord

2

1.400

1

1000

Skjolden

23

30.919

15

21.887

Sortland

7

9.158

10

14.080

Stavanger

165

280.000

165

280.000

Tromsø

109

110.000

81

110.000

Trondheim

57

94.772

35

70.515

Vik i Sogn

19

9.476

5

2.660

Ålesund

130

191.753

95

156.498

Ekspander/minimer faktaboks

Også Oslo vil merke nedgangen, sammen med fjordene på Vestlandet, Lofoten, Tromsø og Nordkapp.

Havnedirektøren Ingvar Mathisen i Bodø, er også styreleder i Cruise Norway. Han mener nedgangen er en reaksjon på en lang opptur.

– I tillegg opplever vi at de store cruiseselskapene flytter skipene sine til andre destinasjoner, som Asia, sier han.

Og slik forkarer han at en sterk merkevare om Lofoten mister mange anløp neste år.

Nordlys over Nyksund

Fiskeværet Nyksund står høyt på mange turisters ønskeliste.

Foto: Tor Sivertstøl / NRK

– Lofoten er en veldig attraktiv destinasjon, og en nedgang fra 112 anløp i år til litt under hundre er ikke dramatisk. Det er under 10 prosent, og mer en korreksjon.

Drypper på det lokale næringslivet

I den ferske cruisekommunen Sortland har de lær at det ikke bare er kaieierne som tjener på cruisetrafikken.

De mange cruiseturistene legger igjen penger når cruiseskipene legger til kai på Sortland, Øksnes og Hadsel.

– Lokale busselskap bestiller 10–15 busser i slengen. Vi har guider som får betalt for guiding, og næringslivet merker også når hundrevis av passasjerer går i land. Vi ser at passasjerene går om bord med handleposer, sier havnesjefen.

Den mest populære turen er bussturen ut til det fraflyttede fiskeværet Nyksund. Vi merker også en økende interesse for den samiske opplevelsesbedriften Sami Siida og Hurtigrutemuseet på Stokmarknes.