NRK Meny
Normal

Bodø kan miste hovedflybasen

Norge nye jagerfly, Joint Strike Fighter, bråker opp til fire ganger så mye som dagens F-16, viser en ny rapport fra flyprodusenten.

Video nsps_upload_2009_10_30_9_16_22_5067.jpg

BRÅKEFLY: En ny hemmelig rapport viser at støydataene for JSF er dramatiske.

Det kan bety at Bodø mister hovedflybasen. Men Bodø-ordfører Odd Tore Fygle (Ap) er ikke skremt over disse opplysningene

– Spekulasjonene både når det gjelder støy og kostnadene ved å etterisolere boliger i Bodø er gammelt nytt. Det eneste nye her er at det skal foreligge en ny rapport, som kom for en måned siden. Jeg kjenner ikke innholdet i denne rapporten, men det er allerede kjent at de nye flyene kommer til å støye mer enn de gamle. Der er derfor Bodø har foreslått å flytte flystripa for å kompensere for den økte flystøyen, sier ordføreren til NRK.

Ny rullebane ved Bodø hovedflystasjon

600 METER: Ved å forlenge rullebanen med 600 meter ut i havet, skal bodøværingene merke mindre til støyen fra de nye jagerflyene.

Foto: Grafikk: Team Bodø

Han er ikke i tvil om at disse tiltakene er gode nok.

– Det vi så langt vet løser vi denne utfordringa på en utmerket måte med de forslagene vi har fremmet fra Bodø, sier Fygle.

Les også: Avviser nye støydata

– Bodø svekket

Den hemmelige rapporten fra flyprodusenten Lockheed Martin viser at det nye jagerflyet JSF, som Norge har bestilt, bråker opp til fire ganger så mye som dagens F-16-fly. Dersom dette stemmer, vil Bodø stå svekket i kampen om ny kampflybase, mener ordfører Jardar Jensen (H) i Evenes, som er konkurrent til Bodø og Ørland om ny base.

– Dette må være dramatisk for Bodø. Det vil også være relativt dramatisk for Evenes, for her snakker vi om mye støy. Dette vil påvirke folk som bor i nærheten av flybasen uansett hvilken base som blir valgt, sier Jensen.

Ørlandet også bekymret

Flystøyen kan bli en utfordring for Ørlandet også, ifølge ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp). Han understreker samtidig at de nye støytallene ikke gjør Ørland mer uaktuell som framtidig jagerflybase. Han sier det blir viktig å sette inn støytiltak, som kan skjerme innbyggerne i kommunen.

– Det finnes også andre alternativer som å forlenge flystripa, eller flytte den lenger vestover, sier Grøntvedt.

Luftforsvaret og Forsvarsdepartementet har hemmeligstemplet Lockheed Martinrapporten etter at de mottok den i månedsskiftet september/oktober. Kun Luftforsvarets øverste ledelse, som teller en håndfull personer, og enkeltpersoner i departementets avdeling FD4, som styrer med sikkerhetspolitikk og langtidsplanlegging, har rapporten, skriver Aftenposten.

Dramatisk

Avisen får bekreftet fra flere hold at støydataene for JSF er dramatiske. Utgiftene til tvangsflytting av flyplassnaboer, støyskjerming, eventuelt flytting av rullebaner, blir dermed langt høyere enn tidligere regnet med.

Problemet i Bodø er at de sivile og militære flystripene ligger nesten midt i sentrum av byen. En langt større andel privatpersoner kan risikere å måtte flytte eller få huset støyisolert enn da Gardermoen ble bygget ut som sivil hovedflyplass på 1990-tallet.

Om Bodø får hovedflybasen blir det anslått at over 2.000 boliger må fraflyttes og noen færre støyskjermes. Utgiftene til støytiltak er anslått til 6,45 milliarder kroner på bakgrunn av rapporter fra SINTEF, Forsvarsbygg og det amerikanske luftforsvaret.