Ifølge Aftenposten viste rapporten fra Lockheed Martin at Norges nye jagerfly, Joint Strike Fighter, kom til å bråke opp til fire ganger så mye som dagens F-16.
Barth Eide sier derimot at rapporten kan virke mer positiv for Bodøs kandidatur enn tidligere støymålinger.
- Les også:
– Rapporten bekrefter de forutsetningene om støy vi har lagt til grunn siden i fjor og som er de dataene vi baserer oss på når vi nå gjennomfører en evaluering av ny kampflystruktur, sier han til NRK.
Ikke nye data
Det er en kjent sak at F-35 bråker mer enn dagens F-16-fly.
– Dette har vært kjent i lang tid. Støydata på F-35 inngår som en viktig del av Forsvarsdepartementes utredning om ny basestruktur for kampflyvåpenet, sier Barth Eide.
– Den stemmer imidlertid ikke at det foreligger nye data fra Lockheed Martin som avviker fra de vi tidligere har lagt til grunn. De støyforutsetningene som lå til grunn for arbeidet med valg av kampflykandidat høsten 2008, bekreftes av de ferskeste dataene vi har mottatt fra Lockheed Martin.
Det pågår en grundig og helhetlig prosess knyttet til lokalisering av de nye kampflyene, der en lang rekke aspekter vurderes, deriblant støy, treningsforhold, infrastrukturbehov, styrkeproduksjon og logistikk og støttebehov, samt distrikts- og regionalpolitiske konsekvenser.
– Regjeringen vil legge anbefalingen om lokalisering frem for Stortinget på en egnet måte i 2010. I denne sammenhengen utredes det om vi skal ha en eller to kampflybaser, og hvilke(n) som i så fall skal velges av Evenes, Bodø og Ørland.
Uansett basevalg vil det være nødvendig å gjennomføre støyskjermingstiltak.
– Hva angår støyfaktoren, baserer utredningen seg på faktiske, målbare støydata for F-35 som sådan, ikke forholdet mellom F-35 og F-16s støyprofil. Vi har registrert at dette forholdstallet har vært et tema i media, men det er ikke noe selvstendig poeng for oss, sier Barth-Eide.