NRK Meny
Normal

– Enkelte velger å gå av båten, når de får høre billettprisen

Over natta økte billettprisen for å reise med hurtigbåt mellom Lofoten og Bodø med 200 kroner hver vei. Fylkesråden mener prisøkningen på 40 prosent er nødvendig for å berge tilbudet.

Sissel Minde

Sissel Minde jobber i kiosken ombord på hurtigbåten som går fra Lofoten til Bodø. Hun forteller om enkelte passasjerer som velger å gå av båten, når de får høre billettprisen.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen / NRK

– Det er veldig synd. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til folk, forteller Sissel Minde som jobber i kiosken ombord på hurtigbåten som trafikkerer mellom Bodø og Svolvær.

Prisøkningen kom etter at fylkeskommunen ønsket å redusere rutetilbudet mellom Svolvær – Skutvik og Bodø for å spare penger.

Ritha Johansen

Ritha Johansen er redd for at prisøkningen vil føre til nok en kamp om å opprettholde hurtigrutetilbudet.

Foto: Privat

Etter protester fra lokalbefolkningen ble tilbudet opprettholdt, men prisen gikk opp med 200 kroner for en billett, det vil si at de nå må betale 668 kroner en vei, for den vel tre timer lange turen.

Også Ritha Johansen har fått med seg at enkelte velger å bli igjen på kaia, fremfor å ta turen over fjorden.

– Folk velger å stå igjen på kaia fordi det blir for dyrt å reise, sier Johansen.

Hun bor på Skrova i Vestfjorden og etter å ha kjempet en hard kamp i høst for å beholde rutetilbudet, kan det se ut som om det blir en ny kamp.

– Vi oppfatter det som en styrt nedleggelse. Med denne prisøkningen vil færre folk reise, og da vil nok ruten bli lagt ned etter hvert, forteller Johansen.

Laster kart, vennligst vent...

Strekningen mellom Bodø-Svolvær-Skutvik tar rundt 3.5 time og fører passasjerer til å fra fylkeshovedstaden, Steigen og Lofoten.

– Prisøkningen er nødvendig

Fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp) sier at økningen er nødvendig ettersom fylkeskommunen må spare penger, og 50 millioner kroner på driften av hurtigbåtene må kuttes.

– Vi er nødt til å ha denne prisen. Sånn som det er i dag, så dekker vi 70 prosent av kostnadene på denne strekningen, resten får vi inn på billetter.

NRK har vært i kontakt med flere av kystfylkene om samme tema, men ingen har like store prisøkninger på rutetilbudet langs kysten som Nordland har.

Når rutene skal bestå mellom Bodø og Svolvær vil fylkeskommunen beregne billettpriser på en ny måte.

Før var det strekningen i luftlinje som avgjorde prisen. Nå er det reisestrekning som avgjør. Så dersom du reiser mellom Bodø og Svolvær, må du ta omveien via Skutvik. Det blir et påslag på 200 kr hver vei.

– Hvordan har dere mulighet til å øke prisen på strekningen med så mye?

– Det kan vi gjøre ut ifra fylkestinget sitt vedtak, der man endret fra luftlinje til reisestrekning, forteller Eggesvik.

Hurtigbåt til kai i Bodø

Fylkeskommunen som har hurtigbåtdriften hadde tenkt å redusere rutetilbudet mellom Solvær – Skutvik og Bodø for å spare penger.

– Føler oss forskjellsbehandlet

Ritha Johansen mener det blir forskjellsbehandling med den nye beregningsmåten.

– Hva mener du med forskjellsbehandling?

– Det er kun på strekningen mellom Skutvik – Skroga og Svolvær man må betale tillegg for distansen.

Hun er medlem i Facebook gruppa "Nok er nok" som kjemper for å verne om hurtigbåttilbudet langs Nordlandskysten. Gruppa har over 4600 medlemmer.

For de reisende som er ukependlere blir ikke økningen 40 prosent. Kjøper du et ukekort blir prisøkningen på i underkant av 10 prosent, dette tilsvarer rundt 3000 kroner ekstra i året.