Samtidig som en ny vinter banker på døra, har Statens vegvesen fjernet et viktig veiprosjekt fra sin prioriteringsliste.
I en oppdatert liste med hvilke prosjekter de prioriterer til Nasjonal Transportplan (NTP), mangler prosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier».
Det får reaksjoner:
– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg.
Det sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp).
Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet.
Nå er det visket bort fra vegvesenets endelige leveranse til Samferdselsdepartementet.
Norge ble delt i to 141 ganger i vinter
Hver vinter blir Norge delt i to fordi E6 over Saltfjellet må stenge. I fjor skjedde det 141 ganger.
Totalt tilsvarer det 82 døgn med stengte veier over Saltfjellet og Bjørnfjellet i fjor vinter.
Konsekvensene er store: Sjømateksportørene alene tapte opp mot 20 millioner kroner. Folk kom til tomme butikkhyller. Mange stod flerfoldige timer i kø på fjellet.
Nå står en ny vinter for tur, og flere bekymrer seg for veiene som skal møte dem.
Vinteren gjorde at det kokte hos Vegtrafikksentralen Nord-Norge.
– Det er en alvorlig situasjon når overgangene stenges. Vi treffer de menneskene som er på veien som står i køen og ikke ha noen alternativ når landet er delt i to. Mange måtte vente i flere døgn, sier teknisk operatør Håvard Langmo.
Fylkesråd: – Østlandet spiser opp pengene
Bentzen var i utgangspunktet fornøyd med forslaget som kom i mars.
– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.
Bent-Joacim Bentzen er fylkesråd for infrastruktur og samferdsel i Nordland fylkeskommune.
Foto: Benjamin Fredriksen / NRKBentzen innrømmer at forrige vinter var ekstraordinært krevende.
Men forrige vinter viste også at de viktigste transportårene mellom sør og nord og internt i Nord-Norge er svært sårbare.
– Utredningen som lå på bordet ville bøtet på disse 82 stengte og kolonnekjørte døgnene, men vi ser at Østlandet prioriteres i det endelige forslaget.
Nå vil fylkesråden ta saken videre til samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Vegvesenet: – Nådde ikke opp
Vegvesenet skrev selv i sitt forslag til NTP i mars (side 2 og 7):
«Prosjektet E6 Saltfjellet (Åpne vinterveier) vil øke robustheten i den viktige og i praksis eneste landvertsforbindelsen mellom Sør-Norge og Nord-Norge, noe som gjør at man blir mindre avhengig av omkjøring via Sverige.
Dette vil ha nasjonal samfunnssikkerhetsmessig betydning.»
Direktør Kjell Inge Davik forklarer det hele til NRK slik:
– Vi har gjort nye og helhetlige vurderinger, som har medført endringer i prioriteringen i hele landet.
Nytt i NTP 2022–2033 er at de kun skal vise prosjekter i første seksårsperiode. Deretter ha en bevilgning på hele strekningen i andre seksårsperiode, ifølge Davik.
Direktør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.
Foto: Jo Vegard Aardal/Statens vegvesenÅpne vinterveier ligger i den andre delen av prosjektet.
– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier han.
Regjeringen legger opp til å legge fram endelig forslag til NTP 2022–2033 våren 2021.
Davik sier han likevel deler fylkesrådens bekymringer om stengte veier.
– Vi ser fram til et godt samarbeid med Nordland fylke om avbøtende tiltak, inntil prosjektet realiseres.
NTP revideres hvert fjerde år og skal legges frem før påske 2021.