Hopp til innhold

Norge ble delt i to 141 ganger i fjor – men Vegvesenet vil ikke prioritere utbedring

– Samfunnsøkonomisk galimatias, sier fylkesråd for samferdsel i Nordland.

Saltfjellet er stengt på grunn av uvær

Dette var et kjent syn i vinter: E6 Saltfjellet med bommen nede.

Foto: Frank Nygård

Samtidig som en ny vinter banker på døra, har Statens vegvesen fjernet et viktig veiprosjekt fra sin prioriteringsliste.

I en oppdatert liste med hvilke prosjekter de prioriterer til Nasjonal Transportplan (NTP), mangler prosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier».

Det får reaksjoner:

– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg.

Det sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp).

Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet.

Prisen var på 512 millioner.

Nå er det visket bort fra vegvesenets endelige leveranse til Samferdselsdepartementet.

Norge ble delt i to 141 ganger i vinter

Hver vinter blir Norge delt i to fordi E6 over Saltfjellet må stenge. I fjor skjedde det 141 ganger.

Totalt tilsvarer det 82 døgn med stengte veier over Saltfjellet og Bjørnfjellet i fjor vinter.

Konsekvensene er store: Sjømateksportørene alene tapte opp mot 20 millioner kroner. Folk kom til tomme butikkhyller. Mange stod flerfoldige timer i kø på fjellet.

Nå står en ny vinter for tur, og flere bekymrer seg for veiene som skal møte dem.

Vinteren gjorde at det kokte hos Vegtrafikksentralen Nord-Norge.

– Det er en alvorlig situasjon når overgangene stenges. Vi treffer de menneskene som er på veien som står i køen og ikke ha noen alternativ når landet er delt i to. Mange måtte vente i flere døgn, sier teknisk operatør Håvard Langmo.

Fylkesråd: – Østlandet spiser opp pengene

Bentzen var i utgangspunktet fornøyd med forslaget som kom i mars.

– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.

Bent-Joacim Bentzen er fylkesråd for infrastruktur og samferdsel i Nordland fylkeskommune.

Bent-Joacim Bentzen er fylkesråd for infrastruktur og samferdsel i Nordland fylkeskommune.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

Bentzen innrømmer at forrige vinter var ekstraordinært krevende.

Men forrige vinter viste også at de viktigste transportårene mellom sør og nord og internt i Nord-Norge er svært sårbare.

– Utredningen som lå på bordet ville bøtet på disse 82 stengte og kolonnekjørte døgnene, men vi ser at Østlandet prioriteres i det endelige forslaget.

Nå vil fylkesråden ta saken videre til samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Vegvesenet: – Nådde ikke opp

Vegvesenet skrev selv i sitt forslag til NTP i mars (side 2 og 7):

«Prosjektet E6 Saltfjellet (Åpne vinterveier) vil øke robustheten i den viktige og i praksis eneste landvertsforbindelsen mellom Sør-Norge og Nord-Norge, noe som gjør at man blir mindre avhengig av omkjøring via Sverige.

Dette vil ha nasjonal samfunnssikkerhetsmessig betydning.»

Direktør Kjell Inge Davik forklarer det hele til NRK slik:

– Vi har gjort nye og helhetlige vurderinger, som har medført endringer i prioriteringen i hele landet.

Nytt i NTP 2022–2033 er at de kun skal vise prosjekter i første seksårsperiode. Deretter ha en bevilgning på hele strekningen i andre seksårsperiode, ifølge Davik.

Kjell Inge Davik.

Direktør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik. 

Foto: Jo Vegard Aardal/Statens vegvesen

Åpne vinterveier ligger i den andre delen av prosjektet.

– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier han.

Regjeringen legger opp til å legge fram endelig forslag til NTP 2022–2033 våren 2021.

Davik sier han likevel deler fylkesrådens bekymringer om stengte veier.

– Vi ser fram til et godt samarbeid med Nordland fylke om avbøtende tiltak, inntil prosjektet realiseres.

NTP revideres hvert fjerde år og skal legges frem før påske 2021.