Samtidig som en ny vinter banker på døra, har Statens vegvesen fjernet et viktig veiprosjekt fra sin prioriteringsliste.
I en oppdatert liste med hvilke prosjekter de prioriterer til Nasjonal Transportplan (NTP), mangler prosjektet «E6/E10 Åpne vinterveier».
Det får reaksjoner:
– Dette får ekstreme konsekvenser for oss her nord. Er ikke dette samfunnsøkonomisk galimatias, vet ikke jeg.
Det sier fylkesråd for samferdsel i Nordland, Bent-Joachim Bentzen (Sp).
Prosjektet innebærer å forbedre fjellovergangene E6 Saltfjellet, E10 Bjørnfjell og E6 Sennalandet.
Nå er det visket bort fra vegvesenets endelige leveranse til Samferdselsdepartementet.
Norge ble delt i to 141 ganger i vinter
Hver vinter blir Norge delt i to fordi E6 over Saltfjellet må stenge. I fjor skjedde det 141 ganger.
Totalt tilsvarer det 82 døgn med stengte veier over Saltfjellet og Bjørnfjellet i fjor vinter.
Konsekvensene er store: Sjømateksportørene alene tapte opp mot 20 millioner kroner. Folk kom til tomme butikkhyller. Mange stod flerfoldige timer i kø på fjellet.
Nå står en ny vinter for tur, og flere bekymrer seg for veiene som skal møte dem.
Vinteren gjorde at det kokte hos Vegtrafikksentralen Nord-Norge.
– Det er en alvorlig situasjon når overgangene stenges. Vi treffer de menneskene som er på veien som står i køen og ikke ha noen alternativ når landet er delt i to. Mange måtte vente i flere døgn, sier teknisk operatør Håvard Langmo.
Fylkesråd: – Østlandet spiser opp pengene
Bentzen var i utgangspunktet fornøyd med forslaget som kom i mars.
– Dette var et kjempegodt forslag som ville bedret situasjonen betraktelig. Men så ser vi at prosjekter på Østlandet spiser opp disse pengene, sier Bentzen.
Bentzen innrømmer at forrige vinter var ekstraordinært krevende.
Men forrige vinter viste også at de viktigste transportårene mellom sør og nord og internt i Nord-Norge er svært sårbare.
– Utredningen som lå på bordet ville bøtet på disse 82 stengte og kolonnekjørte døgnene, men vi ser at Østlandet prioriteres i det endelige forslaget.
Nå vil fylkesråden ta saken videre til samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Vegvesenet: – Nådde ikke opp
Vegvesenet skrev selv i sitt forslag til NTP i mars (side 2 og 7):
«Prosjektet E6 Saltfjellet (Åpne vinterveier) vil øke robustheten i den viktige og i praksis eneste landvertsforbindelsen mellom Sør-Norge og Nord-Norge, noe som gjør at man blir mindre avhengig av omkjøring via Sverige.
Dette vil ha nasjonal samfunnssikkerhetsmessig betydning.»
Direktør Kjell Inge Davik forklarer det hele til NRK slik:
– Vi har gjort nye og helhetlige vurderinger, som har medført endringer i prioriteringen i hele landet.
Nytt i NTP 2022–2033 er at de kun skal vise prosjekter i første seksårsperiode. Deretter ha en bevilgning på hele strekningen i andre seksårsperiode, ifølge Davik.
Åpne vinterveier ligger i den andre delen av prosjektet.
– Vi ønsker å prioritere dette så fort som mulig, når vi ser at det er rom for det. Men nå nådde det ikke opp, sier han.
Regjeringen legger opp til å legge fram endelig forslag til NTP 2022–2033 våren 2021.
Davik sier han likevel deler fylkesrådens bekymringer om stengte veier.
– Vi ser fram til et godt samarbeid med Nordland fylke om avbøtende tiltak, inntil prosjektet realiseres.
NTP revideres hvert fjerde år og skal legges frem før påske 2021.