Hopp til innhold

Vi kjørte elleve ganger mer i kolonne over Saltfjellet i år enn i fjor

Uværet har satt sin preg på starten av 2020. Årets januar danker ut fjoråret med antall kolonnekjøringer og stengte fjelloverganger.

Lange køer på Saltfjellet hvor E6 er stengt på grunn av uvær.

Folk har stått i lange rekker for å komme over Saltfjellet hittil i år.

Foto: Frank Nygård / NRK

«Slik kjører du kolonne». Det, med en artikkellenke, var tweeten Vegtrafikksentralen Nord publiserte i går til sine 2 377 Twitter-følgere.

Det er ikke tilfeldig. Det har vært flere kolonnekjøringer enn vanlig denne januaren.

Saltfjellet var stengt for biler hele søndag 26. januar og utover natta, samme dag som et tog kjørte seg fast i en snøfonn.

Og folk har stått i kø. Yrkessjåfør Antonio har stått i kolonnekø på Saltfjellet i 45 timer – bare i januar.

Laster Twitter-innhold

22 kolonnekjøringer i år - mot to i fjor

Antall kolonnekjøringer og midlertidig stengte overganger har steget sammenlignet med fjoråret. Det viser tall NRK har fått fra Vegtrafikksentralen Nord.

I januar 2020 var det 22 kolonnekjøringer over Saltfjellet, samt opprydding etter dette. Overgangen var midlertidig stengt 24 ganger.

I januar 2019 var det derimot kun to kolonnekjøringer og den var stengt to ganger.

Bjørnfjell har også hatt mye kolonnekjøring. 18 ganger var det kolonne på grunn av uvær og opprydding etter været. 13 ganger var veiovergangen stengt med uvær som årsak. Det er en liten økning fra fjoråret.

Ingen ulykker til tross for uvær

– Er det en spesiell grunn til at dere har publisert denne artikkelen nå?

– Ikke noe annet enn at det har vært spesielt mange kolonnekjøringer denne måneden. Det kan hende det er flere som aldri har kjørt i kolonne før, og da er dette nyttig informasjon, sier Håvard Langmo, trafikkoperatør i Vegtrafikksentralen Nord.

Det skal ikke ha skjedd noen ulykker eller uønskede hendelser i kolonnekjøringen den siste tiden.

I tillegg til hyppige kolonner over E6 Saltfjellet, har det vært uvanlig mange stengte fjelloverganger og kolonnekjøringer over E10 Bjørnefjell.

kolonne på saltfjellet

Fotografen bak dette bildet, Antonio Antonsen, har stått i 45 timer i kolonnekø på Saltfjellet – bare i januar.

Foto: antonio antonsen

En ekstrem januar

En av dem som har brøytet frem veien i uværet, er brøytesjåfør Stian Eriksen.

– Denne januarmåneden har vært ganske ekstrem. Jeg har aldri opplevd å kolonner i så mange dager etter hverandre, sier brøytesjåfør Stian Eriksen om tilstandene på Saltfjellet i 2020.

Det er været det står på. Eriksen opplever at folk takler kolonnekjøringen fint, selv om det til tider er umulig å se noe som helst.

– Når du ligger bak en brøytebil og det fyker rundt deg, da er det veldig vanskelig å se noe som helst. For oss i brøytebilen er det greit, vi sitter jo lengre opp, men selv for oss er det krevende til tider.

Det er skilt på hver side av fjellet hvor reglene for kolonnekjøring er beskrevet.

Brøytesjåførens oppfordringer

Hvis Eriksen skal komme med noen oppfordringer, er det disse:

– Ha så kald rute som mulig. En oppvarmet rute gjør at snøen smelter, så fryser den til igjen, og det blir klabb på vindusviskerne.

– Så man burde egentlig ha det så kaldt som mulig i bilen?

– Ja, egentlig. Derfor er det viktig at man har med seg ekstra klær, mat og drikke hvis man vet at man kan komme utfor ei kolonnekjøring. Jeg har med meg en varmedress i bilen uansett, jeg, sier brøytesjåføren.

– Og kanskje en batteripakke til mobilen?

– Ja, en powerbank er veldig lurt. På den måten kan man holde venner og familie orienterte slik at de slipper unødige bekymringer.