Åpner ny E6: – Sannsynligvis norgesrekord i veibygging

Ny E6 på Helgeland er ferdig ett år før tida. Prosjektlederen mener det aldri har blitt bygd så mye vei så fort i Norge før.

Vi blir med på åpning av ny strekning på E6-Helgeland.

Vi blir med på åpning av ny strekning på E6-Helgeland. Direkte kl 12.

Bygging av ny E6 har vært et enormt veiprosjekt i Nordland.

E6 Helgeland nord ble ferdig november i fjor. I dag står også E6 Helgeland sør ferdig.

Bilister kan dermed nyte over 12 mil ny vei fra fylkesgrensa til Trøndelag opp til Saltfjellet.

Prislappen? 8,1 milliarder, regnet i 2020-kroner. Eller 62.000 per meter.

Og det har gått unna, forteller en opprømt prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen. Faktisk så fort at de er ferdige ett år før tida.

– Fram til dags dato har vi bygd 68 meter ny E6 hver dag, siden første spadetak tredje september 2015. Vi har bygd to kilometer i måneden, sier Nyland.

Han mener det sannsynligvis er Norgesrekord i veibygging.

– Det er en heftig påstand?

– Ja, men vi kan være litt stor på det på en dag som denne.

Åpner ny E6 på Helgeland

FORNØYD: Bård Nyland er prosjektleder i Statens vegvesen.

Foto: Ola Helness / NRK

Har krevd ingeniørkunst

Suksessoppskriften har vært god dialog med entreprenør, kommune og øvrige myndigheter.

Nyland tror det har vært er en fordel at entreprenør også skal drifte veien fra dag én.

– Entreprenør har prosjektert nytt, bygd nytt og skal også drifte veien. Det har nok bidratt til at vi har bygd litt fortere.

Sammenlignet med ny E6, kan bilister vente å spare seks minutter kjøretid.

Det viktigste er nok likevel økt trafikksikkerhet. Der det før knapt var plass til midtstripe, er det nå 8,5 meter bred og strak vei.

E6 sør for Dalsgrenda i Rana, før den ble forbedret som et ledd i prosjektet E6 Helgeland nord (2015–2019).

FØR: E6 sør for Dalsgrenda i Rana, før den ble forbedret som et ledd i prosjektet E6 Helgeland nord.

Foto: (cc) Magne Aga

– Vi har også tatt hensyn til myke trafikanter. Nå kan du sykle to mil fra Mosjøen og nordover, uten å være på E6.

Ingeniørene har også håndtert åtte områder med såkalt sensitiv grunn. Det vil si kvikkleire og lignende.

– Det har vært blant de største byggtekniske utfordringene. Men vi har hatt en proff entreprenør som har skjønt farene, og gjort at veien står støtt.

Tok tid

Den som vet mest om veiene i Nord-Norge, er Torbjørn Naimak. Han ble pensjonist i 2018 etter 44 år i Statens vegvesen og 15 år som regionvegsjef i nord.

Det var han som tenkte de første tankene om E6 Helgeland som et helhetlig prosjekt, for 16-17 år siden.

– Det var to områder i Nord-Norge som skilte seg ut med ekstra dårlig veistandard. Det var mesteparten av E6 på Helgeland og E6 vest for Alta mot Troms.

Der man tidligere hadde flikket på veien stykkevis og delt, så Naimak det som nødvendig å få til en helhetlig utbygging.

Det skulle ta lang tid.

– Det var mange diskusjoner. Men når man først fikk til enighet lokalt på Helgeland, så gikk saka fort. Toventunnelen var også et viktig element her. Den, sammen med E6, gjorde at vi fikk en samlet samferdelsløsning. Og det var nøkkelen.

Dette viser to ting: At ting tar tid. Og at man ikke må gi opp.

Håper på penger til den siste veibiten

Det gjenstår fremdeles ti kilometer som ikke er bygget mellom Svenningelv-Lien, forbi Trofors.

Her venter man på klarsignal for oppstart. Reguleringsplanen ble vedtatt av Grane kommune i sommer:

Naimak er klar på at det er viktig å få fikset den siste veistumpen også.

– Det er det kanskje dårligste partiet. Den er bare nødt til å komme, sier den tidligere veisjefen i Statens vegvesen.

Torbjørn Svane Naimak

NYBROTTSARBEID: – Det var også nybrottsarbeid med såkalt utviklingskontrakt. At man tenkte planlegging, bygging og drift/vedlikehold under ett. Det var en nybinning man godt kunne brukt flere steder, sier Torbjørn Naimak.

Foto: Anne Mari Rahkonen Berg / NRK

E6 Helgeland strekker seg fra Grane i sør til Rana i nord.