Det skriv FiskeribladetFiskaren.
I løpet av kort tid har to Viksund-sjarker forlist, og begge ganger gikk liv tapt.
- Heretter vil fiskere bare få kjøpe sjarker som er bygd for profesjonell bruk. Det vil si etter reglene som gjelder for fiskebåter over 10,67 meter. Dette gjelder uansett om båten er over eller under denne grensa. Kombibåtene, som er beregnet på tur og fjordfiske, vil ikke bli solgt mot yrkesfiskere, sier Erling Viksund i Viksund-konsernet til FiskeribladetFiskaren.
Viksund understreker at han syns det er trist å få kritikk i den foreløpige rapporten fra Statens Hvarikommisjon, men sier at "Marina" var bygget etter nordisk båtstandard klasse C, som har et annet regelverk enn profesjonelle fiskebåter. Rapporten peker blant annet på at luftinntaket var plassert for lavt og at båten var ustabil.
- Disse ulykkene går veldig inn på meg, sier han til FiskeribladetFiskaren.
Lystfartøy
Sjarken Marina, som forliste nordvest av Anda fyr 2. mars, ble solgt av Viksund Båt i 1999 som lystfartøy.
- Fartøyet har hatt flere eiere siden sjarken var ny. At det ble bygget overbygg akter og montert fiskeutstyr er dessverre ikke noe vi kunne få gjort noe med, sier markedsansvarlig Daniel Viksund i Viksund Båt AS på Askøy utenfor Bergen til NTB.
Viksund finner havariet meget tragisk, men mener å ha sett mange
fartøyer som er blitt bygget om etter at det har forlatt båtbyggeriet på Askøy.
Marina hadde om lag 500 kilo fisk på dekket da det forliste. Fisken forskjøv seg under meget dårlig vær. Båten fikk slagside, og sjøen flommet om bord. Siste sikre radarekko fra Marina var klokka 10.47.
Tilfredsstiller ikke
Havarikommisjonen har i en foreløpig rapport som ble lagt fram tirsdag foretatt beregninger som viser at fartøyet ikke tilfredsstiller kravene i Nordisk Båtstandard.
Fartøyet ble hevet 8. mars, og det ble funnet fisk i lasterommet og på dekk. Dette tyder ifølge Havarikommisjonen på at fartøyet sank uten å kantre.
Beregninger viser at fartøyet har liten evne til å rette seg opp igjen etter en forskyvning av last på dekket. Med 10 centimeter vann på dekket vil fartøyet kantre. Vekt på dekket i tillegg til ombyggingen har hatt en negativ innvirkning på fartøyets stabilitet, mener Havarikommisjonen.
Sjarken sank i løpet av kort tid med akterenden først. Det var
en person om bord i sjarken. 68-års gamle Kristian Knudsen er
savnet, og en omfattende leteaksjon ble avsluttet uten resultat.
(NTB/ NRK)