Ifølge Torghatten Nord vil ei av pendelfergene som allerede er i drift i Nordland, settes inn som ny Kjerringøy-ferge. Og ferga som blir valgt må bygges om for å kunne gi plass til 50 biler.
Tre aktuelle
–Valget står mellom tre fartøyer, sier driftssjef Bendix Klykken i Torghatten Nord.
Disse tre er ”MF Fykan”, som i dag trafikkerer Rødøy-bassenget, ei ferge som er i drift i Gildeskål, samt ei i Meløy.
Etter det NRK Nordland erfarer, har det lenge vært misnøye med ”MF Fykan” i Rødøy. Lange åpne havstrekninger gjør at ei åpen ferge som dette er lite egnet. I dårlig vær spruter sjøen over bilene, og særlig på vinteren er dette problematisk.
I tillegg er begrenset hastighet et problem med så lange avstander som det er i Rødøybassenget.
Enklere samband
For et kort samband som Festvåg-Misten blir forholdet et annet. Og ifølge Klykken er det enkelt å forlenge ei slik ferge til å kunne ta 50 biler.
Også dagens Kjerringøy-ferge er ei pendel-ferge, dvs. ei ferge som er lik i begge ender, for ei mest mulig effektiv trafikkavvikling.
Ny ferge på Kjerringøy-sambandet skal være på plass 1. januar 2012, og med plass til 50 biler blir kapasiteten dobbelt så stor som i dag.