Søndag kjørte et persontog fra NSB på anslagsvis 80 rein i nærheten av Lønsdal på Nordlandsbanen. Det skjer to uker etter at 106 rein ble meid ned på Helgeland i det som ble beskrevet som et blodbad.
– Da jeg fikk oppringingen i går kveld ble jeg både uggen og dårlig, sier ordfører i Saltdal, Rune Berg, som beskriver slike påkjørsler som dyretragediger av dimensjoner.
Han har selv vært med på å avlive rein tidligere etter påkjørsel av tog.
– Man løfter vekk dyr som ligger oppå hverandre, og oppdager at det er liv under. Det er forferdelig. For reineierne er det tøft å måtte avlive rein etter rein etter rein.
– En god del dør momentant, men så har du også mange som drar seg unna hardt skadet. Dyr ligger og pines i timevis. Det er virkeligheten.
Flere hundre drept så langt i år
Statistikk som NRK har fått fra Bane NOR viser at 395 tamrein er drept av tog i Norge hittil i år. Men tallene har et etterslep på cirka to uker. Det vil si at dyrene som ble drept i går ikke er med i oversikten.
Det er heller ikke de åtte-ti reinsdyrene som døde etter å ha blitt truffet av et persontog på Nordlandsbanen mellom Fauske og Bodø i morges. Totalt snakker vi trolig derfor om i alle fall nærmere 500 dyr.
– Mitt budskap til Samferdselsministeren er at vi må få sikret strekningen med reingjerder. Vi kan ikke ha det slik at vi kjører i hjel en næring, sier Berg.
Han får støtte fra leder Ellinor Marita Jåma i Norske Reindriftsamers Landsforbund. Hun opplever at regjeringen har gitt lovnader som ikke har blitt innfridd.
– For meg virker det som om at det ikke er politisk vilje til å finne løsninger.
– Beklagelig
Politisk rådgiver Rikard Gaarder Knutsen i Samferdselsdepartementet sier reinpåkjørslene er sterkt beklagelig.
– Det har blitt brukt et vesentlig antall millioner på tiltak opp igjennom, men det har ikke vært nok. Nå settes det i gang bygging av reingjerder på de mest utsatte områdene i 2018, som vi tror vil bedre situasjonen betraktelig.
Ifølge Saltenposten var Bane NOR varslet om at det befant seg rein i området søndag, og hadde innført sakte kjøring. Men ifølge avisa står et slikt varsel bare i seks timer, og fristen hadde gått ut når ulykken fant sted.
Knutsen vil ikke legge seg bort i det jernbanefaglige, men sier at de generelt har tillit til Bane NOR og at tilstrekkelige tiltak kommer på plass i tiden framover.