NRK Meny
Normal

– Har ikke opplevd lignende på 15 år

To ruter til hurtigbåten MS «Nordfolda» ble slått inn under uvær og passasjerne måtte ta på seg overlevelsesutstyr. Nå får mannskapet skryt for hvordan de håndterte hendelsen.

Nordfolda

To vinduer ble knust på MS «Nordfolda» under overfarten fra Sandhornøy til Bodø.

Foto: Sjøfartsdirektoratet

For to uker siden ble to av rutene «MS Nordfolda»​ slått inn under overfarten fra Sandhornøy og Bodø. I de to meter høye bølgene kom det store mengder vann inn i båten. De to passasjerene ombord ble oppkledd i overlevelsesdrakter og forberedt på en eventuell evakuering.

Hurtigbåten klarte å ta seg til Bodø, til tross for at det var 70 centimeter med vann i styrhuset, og en evakuering ble ikke nødvendig.

– Svært dramatisk

Sjøfartsdirektoratet har gjennomført tilsyn etter hendelsen. De skriver at passasjerene er tilsynelatende godt ivaretatt gjennom hele hendelsen.

– Vi er glade for at tilsynet viser at vi øver riktig. Rapporten er en bekreftelse på at det har gått som vi ønsker når en hendelse har oppstått, sier Eirik Olsen.

Hendelsesrapporten vurderer kun hva som skjedde etter at vinduene på hurtigbåten ble knust, ikke om det har skjedd noe kritikkverdig i forkant.

– Vi hadde gått i det samme området to ganger tidligere den samme dagen, og ingenting var blitt forandret værmessig. Været var dårlig, men ikke noe ekstremt. Derfor er hele episoden veldig merkelig, sier Olsen.

Rune Olsen var en av de to passasjerene ombord.

– Strømmen gikk, motoren stoppet og vannet fosset ned fra etasjen over. Det var svært dramatisk, og man visste ikke hvordan man skulle oppføre seg. Jeg var klar til å gå ut på dekket for å finne meg en livbåt, sier passasjeren.

Rune Olsen

Rune Olsen var en av to passasjerer ombord.

Foto: Privat

Se video fra hendelsen:

Mandag ble rutene i styrhuset til MS «Nordfolda» knust under uvær. Nå undersøker Sjøfartsdirektoratet om noe kunne vært gjort for å forhindre hendelsen.

Tar månender å reparere

Ifølge driftsdirektøren har de aldri hatt problemer med den 24 år gamle hurtigbåten tidligere.

– Noe sånt som dette skjer svært sjelden. Det er sikkert 15 år siden vi hadde en lignende hendelse, sier han.

Torghatten avventer nå anbud på hvor mye det vil koste å reparere hurtigbåten. Mye av det elektroniske utstyret må byttes ut etter å ha blitt ødelagt av saltvann.

Sjøfartsdirektoratet har gitt pålegg utbedrere skadene, og vil gjennomføre en ny inspeksjon før båten kan settes i drift.

Torghatten Nord anslår at det kan ta flere måneder før Nordfolda er reparert.